۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۴۴۶ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت روسیه، قرارداد تجارت دوجانبه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گام های نهایی خود را سپری می‌کند. به دلیل مزیت های برخی محصولات ایرانی از جمله محصولات کشاورزی در کشورهای عضو این اتحادیه، این توافق تجاری می‌تواند نقش قابل توجهی در توسعه‌ی صادرات ایران داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه، پیشنویس قرارداد تجارت دوجانبه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تصویب کرد. این درحالیست که گفتگوها برای دستیابی به یک توافق تجاری از سه سال پیش آغاز شد اما اجرای نهایی آن بارها به تعویق افتاده است.

به موجب این توافقنامه، تجارت فهرست مشخصی از کالاها بین ایران و منطقه‌ی اقتصادی اورآسیا آزاد می‌شود. البته از آنجا که برخی قوانین مندرج در این توافقنامه با قوانین داخلی روسیه مطابقت ندارد، برای نهایی شدن لازم است از سوی مراجع قانونی در روسیه نیز تایید شود.

به گفته‌ی الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه که رهبری کمیسیون مشترک روسیه-ایران را نیز به عهده دارد، این توافقنامه تجارت دوجانبه دو کشور را توسعه خواهد داد و منجر به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ی سرمایه گذاری خواهد شد.

گفتنی است اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۵، با یکپارچه سازی گمرکات سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس شکل گرفت که بعدها ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند. ویتنام نیز به عنوان اولین کشور فرامنطقه‌ای در سال ۲۰۱۶ با این اتحادیه یک توافق تجاری دوجانبه منعقد کرد. هدف از تشکیل اتحادیه‌ی اقتصادی اورآسیا، تضمین آزادسازی جریان کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار بین اعضا است.

با شکل گیری این اتحادیه، دیگر کشورهای جهان برای انعقاد یک توافق تجاری با هریک از ه کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان، لازم است تا با سران هر ۵ کشور به طور همزمان به یک توافق دست یابند.

هم اکنون ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، کره ی جنوبی، هند و برخی کشورهای آمریکای جنوبی نسبت به انعقاد توافقنامه‌ی تجاری با این اتحادیه ابراز علاقه کرده‌اند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.