۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۳۰۲ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

شورای خودرو در بریتانیا به عنوان یک نهاد مستقل، متولی تعیین میزان داخلی سازی خودروها در این کشور است. بر اساس آمارهای این سازمان میزان داخلی سازی صنعت خودرو بریتانیا در طول ۵ سال از ۳۶ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته است. در سال های اخیر اتصال قطعه سازان بریتانیایی به زنجیره تأمین جهانی نقش مهمی در بهبود رقابت پذیری آن ها داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ارزش افزوده هر خودرو از تفاوت قیمت فروش هر خودرو با قیمت مواد اولیه و قطعات آن محاسبه می شود. سهم تولید داخلی در میزان ارزش افزوده یک کالا در هر کشور نیز تحت عنوان «عمق ساخت داخل» آن محصول بررسی می شود و این عدد به درصد بیان می گردد.

اندازه گیری عمق ساخت داخل خودروها توسط سازمان های مستقل

در صنعت خودرو، نهادها و موسسه هایی در کشورها وجود دارند که وظیفه اندازه گیری درصد داخلی سازی خودروها را به عهده دارند. این اعداد به صورت کتابچه ای به نام لیست ipi برای هر خودرو توسط این سازمان به طور مرتب (فواصل ۶ ماهه) اندازه گیری می شود.

تجربه کشورهای موفق در زمینه بهبود داخلی سازی نشان می دهد که این کشورها برای اندازه گیری عمق ساخت داخل خودروسازان، سازمان هایی را در نظر گرفته اند که عملکرد داخلی سازی خودروها را اندازه می گیرند. علاوه بر این، سازمان های مذکور وابستگی به خودروسازان ندارند و مستقل از خودروسازان عمل می کنند؛ چراکه در غیر اینصورت این احتمال وجود دارد که نتایج تحقیقات آن ها با میزان واقعی تفاوت داشته باشد.

تعیین درصد داخلی سازی صحیح خودروها با اطلاعات تامین کنندگان قطعه  

برای بدست آوردن درصد داخلی سازی دقیق خودروها، بایستی اطلاعات شفاف و دقیق از تامین کنندگان قطعات وجود داشته باشد. تنها با در اختیار داشتن اطلاعات صحیح از اینکه کدام قطعات از محل واردات و یا از داخل تامین می شود، می توان درصد داخلی سازی را به درستی اندازه گیری کرد. به این ترتیب عدد ساخت داخل خودروها با دقت بالایی تعیین می شود و امکان فرار از پرداخت مالیات و تعرفه قطعات وارداتی کاهش می‌یابد.

بررسی کشورهای توسعه یافته در این زمینه نشان می دهد که ساختار نهاد متولی تعیین میزان داخلی سازی، اثرگذاری قابل توجهی در شفافیت داخلی سازی خودروها داشته است.

بهبود داخلی سازی قطعات خودرو عامل رشد صنعت خودرو بریتانیا

در بریتانیا «شورای خودرو» به عنوان یک سازمان مستقل وظیفه تعیین جهت گیری های اصلی صنعت خودروسازی این کشور را به عهده دارد. یکی از وظایف این سازمان نیز اندازه گیری عمق ساخت داخل خودروها است.

بنا بر محاسبات کارشناسی شده این شورا میزان درصد داخلی سازی خودروهای بریتانیایی از ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. بنا به گزارش این شورا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ میلادی استفاده از تامین کنندگان قطعات رشد ۶۰ درصدی داشته است.

بنا به گفته های کارشناسان این سازمان، رشد صنعت خودرو بریتانیا مرهون ارتقاء داخلی سازی قطعات است و این سیاست کلیدی ترین عامل موفقیت قطعه سازان انگلیسی محسوب می شود.

اتصال به زنجیره تامین جهانی عامل موفقیت قطعه سازان بریتانیایی

بنا بر گزارش های رسمی به دست آمده صنعت قطعه سازی در کشور بریتانیا رشد ۵.۱ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۱ میلادی کسب کرد. دولت بریتانیا در این سال ها اقدامات موثری برای اتصال قطعه سازان این کشور به زنجیره تامین جهانی انجام داد.

عامل اصلی موفقیت قطعه سازان اتصال آن ها به زجیره تامین جهانی بوده است؛ به طوریکه این اقدام سبب شد تا زمینه انتقال فناوری فراهم شود و تولیدات این واحدهای قطعه سازی رقابت پذیر تر شوند.

نکته جالب توجه آنکه در انتهای این گزارش رسمی، از عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) به عنوان مانعی برای اقدامات دولت در راستای افزایش داخلی سازی خودروها نام برده شده است.

منبع: کیپس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.