۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۲۹۴ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

صندوق پولی عربی قصد دارد به منظور تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و همچنین کاهش هزینه و زمان مبادلات، یک نهاد تسویه و پرداخت راه اندازی نماید. با استفاده از این نهاد پرداخت، بخشی از تجارت بین کشورهای عربی به وسیله ارزهای ملی ساماندهی می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد صندوق پولی عربی در حال بررسی راه اندازی یک نهاد مستقل منطقه ای برای پرداخت و تسویه پرداخت ها و مبادلات میان کشورهای عضو است. هدف کلی از این اقدام کمک به تقویت تجارت و سرمایه گذاری بین کشورهای عربی است.

این صندوق ۲۲ کشور عربی را شامل می شود که از بین آن ها می توان به عربستان، عراق، بحرین، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان و مصر اشاره کرد.

در اطلاعیه ای که صندوق پولی عربی در سایت خود منتشر کرده، آمده است: «هدف این نهاد آن است که در کنار استفاده از ارزهای جهانی برای تجارت، از ارزهای ملی کشورهای عربی جهت تسویه و پرداخت مبادلات میان آن ها نیز استفاده شود.»

این اقدام به کاهش هزینه ها و زمان مورد نیاز برای انجام عملیات مربوط به پرداخت های بین المللی کمک فراوانی خواهد کرد که موجب افزایش سرمایه گذاری و تجارت میان کشورهای عربی خواهد شد.

هیئت مدیره صندوق پولی عربی گفته است که راه اندازی نهاد پرداخت و تسویه مذکور بعد از انجام مطالعات امکان سنجی صورت گرفته است.

میزان تجارت و سرمایه گذاری میان کشورهای عربی بسیار پایین است و به طور سنتی انجام می شود که این کمبود به رشد اقتصادی کشورها آسیب می رساند.

علاوه بر اقدام کشورهای عربی جهت راه اندازی یک نهاد چند جانبه جهت تسویه و پرداخت مبادلات با استفاده از ارزهای ملی، تعدادی از این کشورها نیز اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با سایر کشورها نموده اند.

راه اندازی نهاد مذکور در اصل شکل گسترش یافته ای از پیمان پولی است که به صورت چند جانبه استفاده از ارزهای ملی را جهت تسویه و پرداخت مبادلات میان چندین کشور مور استفاده قرار می دهد.

برگرفته از: نشنال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.