۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۱۶۳ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ دسته: انرژی
۰

عربستان قصد دارد قیمت نفت در بازار جهان را افزایش دهد تا قیمت گذاری بالای سهام شرکت آرامکو، که در آینده نزدیک عرضه می شود را توجیه نماید. کارشناسان معتقدند قیمت مدنظر عربستان در بازار نفت ۸۰ دلار است؛ درحالیکه دیگر کشورهای عضو، به دلیل احتمال افزایش تولید نفت شیل آمریکا، با افزایش قیمت قابل توجه نفت مخالفند.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان سعودی قصد دارد به منظور بالابردن ارزش غول نفتی آرامکو، در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت و کمک به تامین مالی برنامه‌های اصلاحات اقتصادی داخلی، قیمت نفت را در حدود ۸۰ دلار تثبیت نماید.

اگرچه مقامات سعودی در صحبت‌هایی که طی یک ماه گذشته داشتند مراقب بودند به هدف قیمتی مشخصی اشاره نکنند، اما به گفته مقامات آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، نتیجه‌ای که می‌توان از اظهارات آن ها گرفت این است که ریاض قیمت ۸۰ دلار را هدف گرفته است. این درحالیست که چند ماه پیش هدف قیمتی عربستان در بازار نفت قیمت ۷۰ دلار بوده است.

ارتباط قیمت نفت مدنظر عربستان با عرضه سهام ارامکو

برای نخستین بار هفته گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه‌ای با مجله تایم، قیمت نفت را به عرضه اولیه سهام آرامکو ربط داد.

وی در این مصاحبه گفته است: «ما این اقدام را به تاخیر نمی‌اندازیم. ما گفته بودیم که آماده عرضه اولیه سهام آرامکو در حدود سال ۲۰۱۸ خواهیم بود و ما آماده هستیم. ما به همه قوانین عمل کرده‌ایم و همه اقداماتی که لازم بوده را برای عرضه سهام انجام داده‌ایم. اکنون مساله انتخاب زمان مناسب است، بنابراین براین باوریم که قیمت نفت امسال بالاتر می‌رود و در سال ۲۰۱۹ از این هم بالاتر خواهد رفت، بنابراین تلاش می‌کنیم زمان مناسبی را انتخاب کنیم.»

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز به تازگی اعلام کرده بود که کشورش ترجیح می‌دهد به جای اینکه کار حذف اشباع عرضه را ناتمام بگذارد، بازار دچار کمبود عرضه شود.

اعضا اوپک مخالف افزایش قیمت نفت تا ۸۰ دلار

با وجود بلند پروازی‌های عربستان سعودی برای نفت، قیمت ۸۰ دلاری مورد تایید همه اعضای اوپک نیست؛ چراکه برخی از آن ها نگران هستند که سعودی‌ها قیمت بسیار بالایی را هدف‌گذاری کرده‌اند که ممکن است موجب تقویت بیش از حد تولید شیل آمریکا شود.

در حال حاضر قیمت کنونی نفت در پایین ۷۰ دلار در هر بشکه، فعالیت حفاری در مناطق شیل را افزایش داده است. شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته به ۸۰۸ حلقه افزایش یافت که حدود ۲۰ درصد بالاتر از سال گذشته و بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود.

افزایش تولید نفت اوپک با افزایش قیمت

ریاض تاکنون از حمایت علنی سایر کشورهای اوپک برای ادامه کاهش تولید برخوردار بوده است. اما در پشت پرده، برخی از کشورها به میزان فزاینده‌ای نگران هستند که عربستان سعودی تلاش می‌کند قیمت نفت را بیش از حد افزایش دهد.

برای عربستان سعودی مهم‌ترین موضوع همراه نگه داشتن روسیه برای حمایت از توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک است. تاکنون مسکو از ریاض دست کم به صورت آشکارا حمایت کرده است؛ الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اظهار کرده که اتحاد میان این سازمان و روسیه ممکن است به مدت نامحدودی ادامه پیدا کند.

ارزش گذاری بالای سهام ارامکو هدف عربستان

عرضه سهام آرامکو به عنوان بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ انجام شود. این کشور قصد دارد طبق این برنامه به اقتصاد خود تنوع ببخشد و از نفت فاصله بگیرد.

یکی از تردیدهای اساسی درباره عرضه سهام آرامکو بحث ارزش گذاری آن است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که رقم پیشنهادی عربستان سعودی بسیار بالاتر از ارزش واقعی این شرکت است. از این رو سعودی ها به دنبال بالا بردن قیمت نفت هستند تا بتوانند رقم پیشنهادی را توجیه نمایند.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.