۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۲۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن بیان اینکه دولت برای تحقق واقعی خصوصی سازی بایستی اداره نهاد های مهم غیر دولتی را کنار بگذارد، گفت: دولت یک ریال پول به سازمان تامین اجتماعی که نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش‌ آن هستند، نمی دهد و در عین حال همه کاره آن است؛ تمام ناکارآمدی ها در اقتصاد کشور ناشی از همین حضور دولت در اقتصاد است.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده استان کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد  ضمن اشاره به وضعیت لایحه برنامه ششم توسعه، از مهمترین اولویت های دولت در عرصه اقتصادی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی سخن گفت.

پورابراهیمی گفت: مهمترین اقدام به نظر من کاهش سهم دولت در اقتصاد است. تمام ناکارآمدی ها در اقتصاد کشور ناشی از حضور دولت در اقتصاد است که به نوعی اقتصاد را قبضه کرده است. اجرای اصل ۴۴، ظاهرا کاهش اسمی سهم دولت در اقتصاد را به همراه داشته است ولی در واقع وضعیت بنگاه های اقتصادی در کشور بدتر شده است و پاسخگویی هم وجود ندارد. بنابراین مهمترین اولویت کشور کاهش واقعی سهم دولت در اقتصاد کشور و افزایش بهره وری و کارآمدی کشور است.

وی در خصوص اقدام عملی در جهت خصوصی سازی واقعی گفت: برای تحقق واقعی خصوصی سازی بایستی اداره نهاد های مهم غیر دولتی از دولت جدا شود. دولت نباید در نهاد هایی غیر دولتی دخالت کند؛ برخی نهاد ها اسماً غیر دولتی هستند اما دولت درباره آن ها تصمیم گیری می کند.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت یک ریال پول به سازمان تامین اجتماعی که نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش‌ آن هستند، نمی دهد و در عین حال همه کاره آن است در حالی که تمام پول آن، سهم کارفرما یا کارگر است؛ دولت به چه حقی تمام کارهای اقتصادی آن را قبضه کرده است و وزیر رفاه برای آن تعیین تکلیف می کند.

وی افزود: بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور متعلق به همین سازمان است و توسط دولت اداره می شود. پس از هر دولتی هم که رفته و دیگری آمده است، تحقیق و تفحصی از آن انجام شده و موارد متعددی مفاسد اقتصادی در آن مشاهده شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص مدیریت سازمان تامین اجتماعی گفت: این نشان می دهد که دولت نباید در این عرصه ورود کند؛ مثل همه جای دنیا، سندیکای کارگری و کارفرمایی بیایند در سازمان تامین اجتماعی و آن را اداره کنند. در موارد مشابه هم همین طور است مثلا در مورد بازنشستگان کشوری هم دولت یک زمانی بخشی از حقوق کارمندان را کسر کرده است و الان صندوقی برایشان تشکیل داده است؛ در آن موارد هم دولت نباید آن ها را اداره کند.

وی تاکید کرد: در هر دوره ای هم کلی فساد و ناکارآمدی را در آن ها مشاهده می کنیم. جهت افزایش بهره‌وری، دولت بایستی خودش را کنار بکشد و اجازه دهد مردم و بخش خصوصی واقعی وارد عمل بشوند.

محمدرضا پورابراهیمی در خصوص اقتصاد دانش بنیان به عنوان اولویت دیگر در اقتصاد مقاومتی گفت: الان بخش عظیمی از ظرفیت های علمی کشورمان در چرخه تجاری سازی به خلق ثروت منتهی نمی شود. دنیا از ظرفیت علم برای خلق ثروت استفاده می کند و ما از علم تنها برای مقالات ISI و ثبت پتنت و امثال این ها استفاده می کنیم.

وی افزود: در شرایطی که جایگاه علمی ما در منطقه و جهان تثبیت شده است و ما ظرفیت ها و زیرساخت های بسیار خوبی در بحث علم و فناوری داریم، بایستی از این توان علمی در جهت تجاری سازی و خلق ثروت استفاده کنیم و به مقاله و پایان نامه بسنده نکنیم.

نماینده مجلس گفت: چیزی که الان کشور ما به آن نیاز دارد این است که دانش را به خلق ثروت تبدیل کنیم که معبر آن تجاری سازی علم است. ما باید سهممان از صادرات در حوزه اقتصاد دانش بنیان که حدود ۰٫۲ درصد است را به یک عدد قابل قبول که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در کشورهای پیشرفته است، برسانیم. الان هند که رتبه اول نرم افزار در دنیا را دارد که به اندازه فروش نفت ایران، صادرات نرم افزار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه ششم توسعه توضیح داد: روندی که دولت در مورد لایحه برنامه پیش گرفته است یک بدعت است. به نظر من دولت بایستی لایحه را پس بگیرد و به صورت یک برنامه کامل تحویل دهد و برنامه پنجم را یک سال تمدید کنیم. پیرو نامه ای هم که آقای لاریجانی خدمت رهبر معظم انقلاب در خصوص برنامه ششم توسعه نوشتند، ایشان نیز اولویت را اصلاح و تکمیل لایحه توسط دولت دانستند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.