۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۰۷۱ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

پتروشیمی دهلران یکی از طرح های مهم پتروشیمی کشور است که با وجود اینکه به صورت کارشناسانه تعریف شده، اما سال هاست بدون پیشرفت رها شده است. منبع تآمین خوراک این پتروشیمی دلیل اهمیت آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد پتروشیمی دهلران در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید اتیلن و پروپیلن کلنگ زنی شد. این پتروشیمی بعد از گذشت یک دهه فقط ۷ درصد پیشرفت داشته است؛ طرحی که به سبب منبع تأمین کننده خوراک آن یکی از طرح های مهم کشور محسوب می گردد.

جدول زیر بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ملی پتروشیمی درباره‌ شرایط کنونی پتروشیمی دهلران گردآوری شده است:

همانطور که مشاهده می شود شرکت ملی پتروشیمی به علت عملیاتی نشدن طرح پتروشیمی دهلران، تاریخ شروع اجرای طرح را سال ۱۳۹۳ قید کرده است؛ اما رسماً این طرح برای چندمین بار سال گذشته نیز کلنگ زنی شد.

دلیل اهمیت پتروشیمی دهلران

خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران از پالايشگاه گاز و گاز مايع (NGL) ۳۱۰۰ تأمین می شود؛ این پالایشگاه گاز مصرفی خود را از گازهایی که قبلاً سوزانده شده به دست می آورد.

بنابراین با بهره برداری از پتروشیمی دهلران جمع‌آوری گازهای همراه نفت، خاموش کردن مشعل میادین نفتی و تکمیل زنجیره ارزش با استفاده از خوراک مشعل‌ها اتفاق می افتاد؛ به عبارت دیگر گازهای که اکنون بلای جان محیط زیست است به محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا تبدیل می شوند.

هم اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ به ۲۰ درصد رسیده است؛ این در حالی است که پتروشیمی دهلران که مصرف کننده عمده محصول این پالایشگاه است تقریباً بدون پیشرفت متوقف مانده است.

شرایط مطلوب پتروشیمی دهلران

پتروشیمی دهلران در بین طرح های نیمه تمام کشور از معدود طرح هایی است که دارای تعریف درست و کارشناسانه ای است؛ این پتروشیمی از نظر دسترسی به خوراک و آب در شرایطی قابل قبولی قرار دارد.

میانگین پیشرفت ۵ طرح پتروشیمی در ۱۰ سال کمتر از ۵ درصد!

با توجه به اینکه میدان نفتی تأمین کننده خوراک مورد احتیاج این پترشیمی تنها ۴۵ کیلومتر با دهلران فاصله دارد، بنابراین احداث پتروشیمی دهلران در این ناحیه منطقی به نظر می رسد.

از نظر تأمین آب نیز این پتروشیمی در فاصله حدود دو کیلومتری سد «دره دشت» قرار دارد که امکان تامین آب این طرح را فراهم می کند.

عدم پیشرفت ان جی ال ۳۱۰۰ و پتروشیمی دهلران در سال های گذشته موجب شده فرصت ها و منافع زیادی از کشور گرفته شود؛ بنابراین امروز که ان جی ال ۳۱۰۰ بر روی ریل پیشرفت قرار گرفته، تأخیر در روند اجرای پتروشیمی دهلران توجیه ناپذیر است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.