۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۶۱۶ ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ دسته: انرژی
۰

در سال جاری میلادی میزان تولید و عرضه LPG افزایش یافته که موجب شده است قیمت آن در برابر نفتا کاهش یابد. این روند موجب می شود صنایع پتروشیمی به سمت استفاده بیشتر از LPG حرکت نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد براساس «چشم انداز جهانی NGL» که به تازگی از سوی شرکت آسیا انرژی(ESAI Energy) منتشر شده است، مصرف جهانی پتروشیمی LPG در سال جاری به ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. سال گذشته کمبود قیمت های بالا موجب شد تا تقاضای صنعت پتروشیمی به ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و کراکرهای بخار آبی را به مصرف بنزین سنگین خود ترغیب کند.

پیش بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۱۸ درپی کاهش قیمت

آسیا انرژی پیش بینی کرده است که در سال جاری افزایش عرضه LPG، کاهش قیمت آن نسبت به بنزین سنگین و ترغیب واحدهای کراکر بخاری به استفاده دوباره از LPG را درپی خواهد داشت.

آخرین اطلاعات و آمار این پیش بینی را تایید می کنند. در نتیجه، تقاضای شدید پتروشیمی به هدایت بازار به سمت تعادل کمک می کند و مانع شیب نزولی در مازاد خواهد شد.

تقریبا ۳۰ درصد از مصرف جهانی LPG برای مقاصد پتروشیمی استفاده می شود؛ جایی که تقاضا به علت تغذیه سویچینگ، متغیر است. تغذیه سویچینگ در بعضی پتروشیمی ها کاربرد دارد که امکان جایگزینی LPG و نفتا در آن ها وجود دارد.

سهم عمده آسیای شرقی در افزایش تقاضای پتروشیمی

آسیای شرقی شامل ژاپن، کره جنوبی و تایوان، با گسترش بازارشان در زمینه محصولات پتروشیمی مواجه هستند. در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷، تقاضای پتروشیمی در تایوان و کره جنوبی کاهش پیدا کرده است. تقاضای پتروشیمی شمال آسیا نیز به ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید که ۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل کاهش یافته است. با این حال، در داده های ماهانه شواهدی وجود دارد که بیانگر بهبود تقاضای پتروشیمی است.

با توجه به چشم انداز آسیا انرژی برای قیمت گذاری مناسب LPG، در سال جاری تقاضای آسیای شرقی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که در نهایت افزایش تقاضای پتروشیمی جهانی LPG را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل پیش بینی شده است افزایش کل مصرف سوخت LPG به ۳۴۰،۰۰۰ بشکه در روز برسد.

اندرو رید، رئیس بخش NGL شرکت آسیا انرژی توضیح می دهد: با توجه به رشد عرضه موجود و پیش بینی شده در سال ۲۰۱۸، بازار LPG به سرعت از وضعیت کمیابی به فراوانی گذر می کند.تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که مقدار زیادی تقاضای پتروشیمی اختیاری وجود دارد که بازار را متعادل می کند. بنابراین، ما انتظار داریم یک بازار متعادلی را به جای بازار اشباع شده ملاحظه کنیم.

منبع:Hydrocarbon Engineering



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.