۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۶۰۳ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

یک مقام روسی بیان کرد: با حمایت دولت صادرات محصولات غذا و کشاورزی در عرض ۶ سال آینده به ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر صادرات این محصولات حدود ۲۰ میلیارد دلار است و با برنامه دولت روسیه، این میزان بیش از ۲ برابر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بنابر آمار اعلامی از سوی دولت روسیه، صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی این کشور در سال گذشته به ۲۰.۷ میلیارد دلار رسید. این میزان صادرات ۲۱.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ است. غلات، دانه های روغنی و آرد بخش عمده محصولات صادراتی روسیه در بخش کشاورزی را تشکیل می دهد.

علاوه بر این کارشناسان پیش بینی کرده اند صادرات محصولات کشاورزی روسیه در سال جاری میلادی به ۱.۵ برابر سال ۲۰۱۷ افزایش خواهد یافت.

مصر، ترکیه، چین و کره جنوبی بزرگترین واردکنندگان کشاورزی روسیه

صادرات محصولات غذایی و کشاورزی روسیه در سال گذشته ۵.۸ درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل داده بود. در این مدت خریداران اصلی محصولات کشاورزی روسیه ۴ کشور، ترکیه، چین، مصر، کره جنوبی با ارزش ۱۵.۹ میلیارد دلار بودند.

وزارت کشاورزی روسیه سعی دارد به منظور ساماندهی بازار داخلی و کنترل میزان تولید محصولات کشاورزی در مناطق مختلف برنامه ریزی مناسبی انجام دهد.

طبق اعلام برخی کارشناسان روسی وضعیت تولید محصولات غذایی مانند دانه های روغنی، شکر، سیب زمینی و گوشت در سال گذشته به اندازه نیاز مصرفی بود و حتی در برخی از مناطق به دلیل تولید زیاد به دیگر کشورها صادر شد.

افزایش صادرات کشاورزی به ۴۵ میلیارد دلار با حمایت دولت

وزارت کشاورزی روسیه یکی از مشکلات فعلی صادرات کشاورزی روسیه را نبود حمایت مناسب از تولیدکنندگان و برنامه ریزی تجاری دقیق به منظور حفظ بازارهای صادراتی عنوان کرده است.

همچنین بنابر اعلام وزارت کشاورزی روسیه، رقبای کشاورزان روسی در بازارهای جهانی به منظور عرضه بهتر محصولات کشاورزی خود همواره از حمایت های ویژه صادراتی دولت های خود برخوردار بوده اند.

به همین منظور نماینده بخش بازرگانی روسیه (REC) از تصمیم دولت برای افزایش حمایت های صادراتی از بخش غیرانرژی خبر داده است. این مقام روسی همچنین گفت: با حمایت دولت صادرات محصولات غذا و کشاورزی در عرض ۶ سال آینده به ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

حمایت های دولت از محصولات صادراتی باید به صورت غیرمستقیم باشد

همچنین طبق اعلام وزارت کشاورزی روسیه به منظور افزایش بازارهای صادراتی و رقابت پذیری محصولات کشاورزی در این بازارها، لازم است کیفیت و قیمت تولیدات این بخش بهبود یابد.

رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی روسیه معتقد است از آنجایی که کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به صورت مستقیم نمی توانند از محصولات صادراتی حمایت کنند، باید مقامات روسی روش های حمایتی غیر مستقیم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی حمایت از تولیدکنندگان به منظور شرکت در نمایشگاه های بین المللی جهت ارائه محصولات خود را از نمونه های حمایت غیرمستقیم به منظور رونق صادرات روسیه عنوان کرد.

افزایش صادرات کشاورزی روسیه به ۳۰ میلیارد دلار در میان مدت

مدیر مرکز تحلیلی-آماری SovEkon نیز پیش بینی کرد اگر وضعیت تولید محصولات کشاورزی در روسیه به نحو صحیحی افزایش پیدا کند، صادرات روسیه در میان مدت ضمن افزایش ۱.۵ برابری به ۳۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی یکی از رقبای بزرگ صادراتی روسیه را کشور کانادا دانست و اعلام می کند: بازرگانان روسی به منظور افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی لازم است  بازارهای جدیدی مانند کشورهای عربستان و شمال آفریقا را نیز به مقاصد صادراتی خود اضافه نمایند.

منبع: ykt.ru



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.