۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۴۱۴ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

هیئت برنامه ریزی اقتصادی کره جنوبی در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد و با عملکرد مناسب خود تحولاتی عظیم در این کشور ایجاد کرد. برنامه ریزی دقیق و متمرکز در مسیر پیشرفت، اولین گام کره جنوبی برای دستیابی به موفقیت های اقتصادی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد در مسیر تصمیم گیری کشورها برای پیشرفت و اصلاح امور یکی از مهمترین ابعاد موفقیت، برنامه ریزی صحیح است.  در همین راستا پیشرفت های اقتصادی کره جنوبی را می توان به برنامه ریزی صحیح اقتصادی نسبت داد.

ایسونگمن ری[۱] رئیس جمهور کره جنوبی طی سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۰ ریاست این کشور را بر عهده داشت و توانست تا سال ۱۹۶۰ با استقراض منابع مالی از آمریکا، موجب گسترش مدارس ابتدایی، شبکه های ارتباطی و جاده سازی شود.

بعد از او در سال ۱۹۶۱ پارک چونگ هی[۲] رئیس جمهور وقت کره جنوبی به دنبال راهی بود که زندگی شهروندان را متحول سازد و کره جنوبی را از یک کشور با کشاورزی بسیار ضعیف به یک کشور مدرن صنعتی تبدیل کند و در عین حال از کره جنوبی در برابر تجاوز کشورهای خارجی محفاظت کند.

چونگ هی تصمیم گرفت که دولت نقش کلیدی را در توسعه اقتصادی ایفا کند. در آن زمان هیچ مؤسسه ای در کره جنوبی ظرفیتی را برای برنامه ریزی اقتصادی و هدایت منابع و کنترل تغییرات در کشور نداشت.

با توجه به اقدامات ایسونگمن ری و زیر ساخت های ایجاد شده توسط او و وجود نیروی جوان تحصیل کرده، در اواخر سال ۱۹۶۱ هیئت برنامه ریزی اقتصادی[۳] توسط پارک چونگ هی در کره جنوبی تأسیس شد.

از زمان شروع به کار هیئت برنامه ریزی اقتصادی،  کره جنوبی با برنامه ریزی های درست و حمایت دولتمردان از این نهاد و همچنین تلاش شهروندان در چندین دهه توانست به یکی از کشورهای قدرتمند به لحاظ اقتصادی تبدیل شود.

وظایف هیئت برنامه ریزی اقتصادی کره جنوبی

در ادامه به برخی از وظایف هیئت برنامه ریزی اقتصادی کره جنوبی اشاره می شود:

۱- برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی

۲- تدوین سالانه و ۵ ساله سیاست های اقتصادی

۳- توزیع مناسب منابع و ارزیابی اثربخشی اجرای بودجه

۴- اصلاح مستمر سیاست های اقتصادی و اجتماعی کره جنوبی

۵- مدیریت سیاست های ارزی، حساب های دولتی،‌ بدهی های دولتی و خزانه داری

۶- هماهنگی سیاست ها به منظور معاملات ارز خارجی و امور مالی بین المللی

۷- تقویت همکاری بین المللی و ارتقای مبادلات اقتصادی و همکاری ها با دیگر کشورها

۸- مدیریت و نظارت بر عملکرد موسسات دولتی

محققان این کشور معتقدند این نهاد با تلاش دولتمردان و مردم توانست کره جنوبی را از وضع آشفته دهه ۶۰ میلادی، به کشوری با پیشرفت اقتصادی چشمگیر در دهه های آینده تبدیل کند.

برنامه ریزی دقیق اقتصادی به همراه تلاش و دلسوزی مسئولان رمز موفقیت کره جنوبی

چونگ هی با تأسیس هیئت برنامه ریزی اقتصادی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد. او معتقد بود که نیروی کار جوان با تولید کالای با کیفیت و قیمت مناسب می تواند در عرصه رقابت جهانی وارد شود و بازار آمریکا و دیگر کشورها را تصاحب کند.

چونگ هی صادرکنندگان را مجبور کرد تا درآمد و سود حاصل از صادرات خود را در سه مسیر سرمایه گذاری مجدد، ایجاد شغل جدید و پرداخت وام های دریافتی هزینه کنند.

چونگ در آن سال ها ملی کردن بانک ها را در دستور کار خود قرار داد و از آن به بعد قرار شد که دولت به طور مستقیم بر تمام اعتبارات کنترل و نظارت داشته باشد.

در آن زمان که کره جنوبی به واردات مواد خامی از جمله نفت وابسته بود چونگ هی توانست با تأسیس هیئت برنامه ریزی اقتصادی و بهبود سیستم های مدیریتی و تأکید بر تقویت تولیدات داخلی، افزایش اشتغال و تمرکز بر صنایعی از جمله الکترونیک،‌ کشتی سازی و خودرو و برخی معافیت های مالیاتی، میزان صادرات را افزایش دهد.

این برنامه ریزی ها موجب شد که نرخ رشد سالانه تولیدات صنعتی کره جنوبی ۲۵ درصد شود و در سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۸ تولید ناخالص ملی این کشور ۵ برابر افزایش یافت. همچنین در اواسط دهه ۱۹۷۰ صادرات سالانه کره جنوبی به طور متوسط رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرد.

پینوشت:

[۱] Syngman Rhee

[۲] Park Chung Hee

[۳] Korean Economic Planning Board

منابع: امو تایم، بانک جهانی، کانتری دیتا 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.