۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۳۹۱ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وابستگی نظامی کره جنوبی به آمریکا سبب سوء استفاده‌ و باج خواهی تجاری این کشور شده است. در جدیدترین مورد آمریکا با استفاده از شرایط شبه جزیره کره، خواستار بازطراحی توافقنامه‌ی تجاری موجود بین دو کشور شده است. در شرایط جدید صادرات محصولات صنعتی کره‌ی جنوبی به آمریکا دشوارتر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ طی یک سخنرانی عمومی در اوهایو گفت که ممکن است امضای توافقنامه‌ی  تجاری با کره جنوبی را به بعد از دستیابی به یک توافق منع تولید سلاح هسته‌ای با کره شمالی موکول کند زیرا که این مسئله می‌تواند به مانند یک برگ برنده در بازطراحی توافقنامه‌ی تجاری با کره جنوبی باشد.

آمریکا و کره جنوبی در ابتدای این هفته درباره‌ی بازطراحی توافقنامه‌ی تجاری شش ساله‌ی خود به توافق رسیدند. قرار است این توافقنامه به گونه‌ای بازبینی شود که کره‌ی جنوبی را از کاهش ارزش پول ملی باز دارد و حضور خودروسازان و داروسازان آمریکایی را در بازار کره جنوبی تسهیل کند.

همچنین قرار است در توافقنامه‌ی جدید، تهدید آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه‌ی ۲۵ درصدی بر واردات فولاد از کره‌ی جنوبی مرتفع شود اما در ازای آن شرایطی گنجانده خواهد شد که عملا منجر به کاهش ۳۰ درصدی واردات فولاد از کره جنوبی گردد.

وزرای بازرگانی آمریکا و کره‌ی جنوبی اعلام کردند که بر سر شرایط کلی توافقنامه‌ی جدید به توافق رسیده‌اند اما بحث بر سر جزئیات ادامه دارد. خزانه داری آمریکا و وزارت راهبرد و تامین مالی کره نیز اعلام نمودند که قسمت مربوط به اقدامات کره در پایین آوردن ارزش پول ملی این کشور، در حال نهایی شدن است.

به گفته‌ی راج شاه معاون مطبوعاتی رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ با در نظر گرفتن تمامی‌ ملاحظات از جمله مسئله‌ی کره‌ی شمالی، بهترین زمان را برای نهایی کردن این توافقنامه‌ به نفع آمریکا مشخص خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از تنش ایجاد شده در شبه جزیره کره به بهترین نحو در بهبود شرایط توافق تجاری با کره جنوبی استفاده نماید.

به گفته‌ی یک مقام بلند پایه در وزارت بازرگانی کره، این وزارتخانه طی درخواستی از آمریکا، خواستار مهلت بیشتر برای بازبینی توافقنامه‌ و نهایی کردن پیشنویس صورت جدید آن شده است زیرا هر کدام از دو کشور رویه‌های خاص خود را دارند. وی گفت: بنابراین ما در مرحله‌ی امضای توافقنامه‌ی جدید نیستیم.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.