۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۹۶۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

در حال حاضر عرضه و تقاضای مسکن در کشور متعادل نیست؛ همچنین بیشترین هزینه ساخت و ساز مسکن در ایران مربوط به قیمت زمین است و اگر قیمت زمین به صفر نزدیک شود بخش عمده ای از مشکلات در حوزه مسکن و ساختمان در جامعه رفع خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از رادیو اقتصاد، محمد عدالتخواه کارشناس مسکن گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضای مسکن در کشور متعادل نیست از اینرو می طلبد دولتمردان جهت تعادل بخشی به این بازار اقدامات موثری انجام دهند.

وی افزود: مسکن بعداز خوراک و پوشاک از اساسی ترین نیازهای زیستی انسان است که برای حفظ و ابقای فرد و جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است و هریک از افراد جامعه بشری از هر قشر و یا گروهی که باشند به نوعی سرپناه و ماوای مناسب با الگوی زیستی خود نیازمندند.

پول ‌های سرگردان عامل معضلات اقتصادی کشور

این کارشناس بازار مسکن ضمن اشاره به دو نوع متقاضی مسکن اعم از مصرفی و سرمایه ای در کشور گفت: متاسفانه در کشور سرمایه های سرگردان زیادی وجود دارد و این سرمایه ها مشکل مسکن را بسیار سخت کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وجود پول ‌های سرگردان عامل معضلات اقتصادی کشور است بر لزوم جذب، ساماندهی و هدایت نقدینگی به سمت بخش های مولد در جامعه تاکید کرد.

بیشترین هزینه ساخت و ساز مسکن در ایران مربوط به قیمت زمین است

عدالتخواه با بیان اینکه مشکل مسکن ازدو قسمت مصالح ساختمانی و زمین تشکیل شده است، اظهارداشت: قیمت زمین عامل اصلی خانه دار نشدن تعداد زیادی از مردم در کشور است.

وی گفت: بیشترین هزینه ساخت و ساز مسکن در ایران مربوط به قیمت زمین است.

این کارشناس بازار مسکن افزود: در شهری مثل تهران ۸۰ درصد قیمت یک آپارتمان به زمین بستگی دارد.

وی تصریح کرد: اگر قیمت زمین به صفر نزدیک شود بخش عمده ای از مشکلات در حوزه مسکن و ساختمان در جامعه رفع خواهد شد.

عدالتخواه در بخش دیگری از سخنان خود به بحث فرسودگی ساختمان در کشور نیز اشاره کرد و گفت: فرسودگی منازل مسکونی در ایران در مقایسه با سیر کشورهای دنیا بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه میانگین عمر و کیفیت ساختمان‌ها در کشور پائین است، افزود: ساختمان حجم زیادی از سرمایه‌های کشور را به خود اختصاص داده ازاینرو می طلبد مقاومت، کیفیت و دوام ساختمان از سوی سازندگان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس بازار مسکن یادآورشد: صنعت ساختمان به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین صنایع در توسعه کشور نقش اصلی در مصرف منابع و سرمایه‌های ملی دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.