۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۹۱۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در گفتگو با تلویزیون روسیه گفت: در حال توافق با روسیه جهت استفاده از ارزهای ملی هستیم و در صورت موفقیت آمیز بودن این اقدام امکان به کارگیری آن در اتحادیه اوراسیا نیز وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مسعود کرباسیان در گفتگو با تلویزیون روسیه ۲۴، با تأکید بر توسعه همکاری های ایران با کشورهای منطقه اوراسیا و ضرورت اعمال تعرفه های تجاری و معافیت های مبادلاتی، گفت: با این شیوه، تجارت میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا رشد پیدا می کند.

وی افزود: از هم اکنون، مباحث مربوط به یکسان سازی تعرفه ها به عنوان مرحله بعدی همکاری ها در دستور کار قرار گرفته است.[۱]

در حال توافق با روسیه برای استفاده از ارزهای ملی هستیم

وی با بیان اینکه زمینه همکاری های ایران و روسیه به دلیل وسعت جغرافیایی و ظرفیت های بالای اقتصادی دو کشور، بسیار گسترده است، گفت: ما در حال توافق برای تجارت با ارزهای ملی دو کشور هستیم و اگر این امر به نتیجه برسد، قابل تعمیم بین سایر اعضای اتحادیه اوراسیا نیز هست.

کرباسیان ادامه داد: تجربه های متنوعی در ارتباط با بکارگیری پول واحد در مبادلات منطقه ای وجود دارد و ایران هم قبلا تجربه هایی در اتحادیه پایاپای آسیایی داشته است و در آن مبادلات به ارزهای ملی کشورها انجام می شده است.

وی با بیان اینکه در آن زمان تسویه مبادلات در پایان یک دوره زمانی، با ارز خاصی صورت می گرفت، گفت: این کار مشابه کاری است که در اتحادیه اروپا با ارز اتحادیه، یعنی یورو در حال انجام است.

امکان استفاده از ارزهای ملی میان اعضای اتحادیه اوراسیا

کرباسیان تصریح کرد: همچنان که تاریخ اقتصاد نشان می دهد استفاده از ارزهای ملی در منطقه اوراسیا نیز قابلیت عمل دارد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از گفتگوی خود با روسیه ۲۴ در خصوص منع استفاده کشور از دلار در مبادلات اظهار داشت: در این چند ساله، دلار سهمی در اقتصاد ایران نداشته است زیرا مبادلاتی با آمریکا ندارد.

وی افزود: حجم قابل توجهی از روابط تجاری کشور عمدتا با کشورهایی در حال انجام است که با ارزهایی چون یورو، یوآن، روبل، لیر و غیره امکان پذیر است.

پیمان پولی ایران و روسیه بعد از ۳ سال هنوز در مرحله مذاکره قرار دارد

گفتنی است وزیر انرژی روسیه در نشست کمیسیون همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، ضمن تأکید بر مشکل نقل و انتقال پول به عنوان یکی از موانع اصلی گسترش تعاملات تجاری، بر ضرورت استفاده از ارزهای ملی در تجارت دو کشور تأکید کرده است.

در حال حاضر انعقاد پیمان پولی میان ایران و روسیه جهت استفاده از ارزهای ملی در مرحله مذاکره قرار دارد. این پیمان قرار بود ۳ سال پیش و در سال ۹۳ منعقد شود و علی رغم چندین بار پیشنهاد روسیه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

پینوشت:

[۱]: وزارت امور اقتصادی و دارایی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.