۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۶۶۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

وزیر انرژی روسیه در نشست کمیسیون همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، ضمن تأکید بر مشکل نقل و انتقال پول به عنوان یکی از موانع اصلی گسترش تعاملات تجاری، بر ضرورت استفاده از ارزهای ملی در تجارت دو کشور تأکید کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، در جلسه اخیر این کمیسیون گفت: دو کشور نیاز دارند میزان استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت با یکدیگر را افزایش دهند.

به گفته نواک به طور کلی حجم تجارت بین ایران و روسیه در سطح بالایی است به طوریکه در سال ۲۰۱۷ تجارت دوجانبه ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

وزیر انرژی روسیه گفته است: با وجود این سطح از تبادلات تجاری، هنوز مسائل حل نشده ای وجود دارد و من فکر می کنم لازم است فعالیت در این زمینه را سرعت ببخشیم تا اطمینان حاصل شود که حجم تجارت با ارزهای ملی بیشتر شود. وی افزوده است که با به کار بردن ارزهای ملی روش های محاسباتی نیز ساده تر خواهد شد.

گفتنی است که در سال ۱۳۹۳ موضوع انعقاد پیمان پولی دوجانبه جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت، با مطرح شدن احتمال جایگزینی روبل و ریال در مبادلات تجاری روسیه و ایران به جای دلار جدی تر شد.

اما این اقدام به صورت مستمر پیگیری نشد و اکنون با گذشت بیش از ۳ سال از طرح بحث انعقاد پیمان پولی میان روسیه و ایران، هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

در حال حاضر یکی از موانع اصلی بهبود روابط تجاری میان ایران و روسیه، مسئله تحریم های مالی و بانکی است که امکان نقل و انتقالات مالی را با دشواری های فراوانی مواجه کرده است.

برگرفته از: ترند نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.