۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۱۴۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای جهان در پی ایجاد و تقویت روابط دو و چندجانبه‌ی تجاری و اقتصادی با یکدیگرند. در همین راستا تایلند و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در حال رایزنی برای نهایی کردن یک توافق تجارت دوجانبه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد  مقامات تایلند برآن شده‌اند که تجارت دوجانبه خود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، که از سوی روسیه رهبری می شود را تقویت کنند. از این رو این کشور قصد دارد به زودی گفتگوهایی را برای دستیابی به یک توافقنامه‌ی تجاری با اتحادیه ی اقتصادی اورآسیا ترتیب دهد.

کشورهای روسیه قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و تاجیکستان اعضای اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا را تشکیل می دهند. گفتنی است مجموع تولید ناخالص داخلی این کشورها به ۴ هزار میلیارد دلار می‌رسد که برابر ۳ درصد از تولید ناخالص جهانی است.

سه برابر شدن حجم تجارت بین طرفین با انعقاد توافقنامه‌ی تجاری

به گفته‌ی اورامان ساپتائیتام مدیر کل اداره‌ی مذاکرات تایلند، مقامات این کشور امیدوارند که با این توافقنامه حجم تجارت طرفین تا سال ۲۰۲۰ به سه برابر مقدار کنونی یعنی حدود ۱۰ میلیارد دلار برسد.

اندیشه‌ی دستیابی به یک توافق تجارتی برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در خلال ملاقات پرایت چان نخست وزیر تایلند با مدودف نخست وزیر روسیه مطرح شد.

به گفته‌ی اورامان روسیه به عنوان یک عضو پیشرو در اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا (EEU) تایلند را به شرکت در مذاکرات برای دستیابی به توافق تجارت آزاد تشویق کرده است. وی افزود روس ها می‌گویند توافقنامه تجارت آزاد به نفع بخش‌های تجاری و سرمایه گذاری طرفین خواهد بود.

جاده‌‌ی ابریشم جدید تجارت با اوراسیا را آسان کرده است

اورامان افزود: انتظار می‌رود جاده‌ی ابریشم جدید که توسط چین ساخته می‌شود تجارت با اوراسیا را تسهیل کند. ارتقا زیرساخت های تجاری در این منطقه سرمایه‌گذاران تایلندی را خصوصا در بخش تغذیه بیش از پیش به اوراسیا جذب خواهد کرد.

ذکر این نکته مفید است که ویتنام اولین کشور جنوب شرق آسیا بود که توانست در سال ۲۰۱۶ یک توافقنامه تجارت دوجانبه با اوراسیا منعقد کند که در نتیجه‌ی آن حجم تجارت دوجانبه‌ی طرفین در سال ۲۰۱۷، ۳۲ درصد افزایش یافت.

براساس داده‌های اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا، صادرات ویتنام به این اتحادیه در سال ۲۰۱۷ رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرده است.

رشد جهشی تجارت دوجانبه تایلند-اورآسیا با انعقاد توافقنامه تجاری

به گفته‌ی تیمور آقامتخانوف یک دیپلمات قزاق در تایلند، حجم تجارت دوجانبه‌ی تایلند با اوراسیا در سال ۲۰۱۷ برابر ۳.۳ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است. به گفته‌ی وی پیش‌بینی می‌شود با یک توافق تجاری و کاهش تعرفه‌ها، رشدی جهشی در حجم تجارت طرفین با یکدیگر ایجاد شود.

منبع: نیک کی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.