۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۹۵۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور ونزوئلا با استفاده از ارز دیجیتالی پترو، به دنبال بی اثر کردن تحریم های آمریکا است. سناتورهای آمریکایی نیز به منظور اثرگذاری تحریم ها، از وزارت خزانه داری این کشور درخواست کرده اند اقداماتی به منظور جلوگیری از کاربرد پترو در دستور کار قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در اواخر ماه گذشته تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه آمریکا در نامه ای به وزیر خزانه داری این کشور، ایجاد و استفاده از «پترو» توسط ونزوئلا را محکوم کرده اند. در این نامه گفته شده است که ممکن است ایجاد «پترو» سازوکار را دراختیار ونزوئلا قرار دهد که تحریم های آمریکا را بی اثر کند.

آن ها از وزارت خزانه داری درخواست کرده اند تا با نظارت بر پیشروی پترو و با استفاده از اقدامات نظارتی، از استفاده از این ارز جهت دور زدن تحریم های آمریکا جلوگیری نماید.

ونزوئلا به تازگی ارز دیجیتالی پترو را با پشتوانه نفت راه اندازی کرده است تا بحران پیش آمده در اقتصاد خود که ناشی از تحریم های آمریکاست را حل کند.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرده است که امیدوار است پترو تبدیل به یک ارز ملی برای بولیوار(واحد پول ونزوئلا) شود. طبق گفته رئیس جمهور ارز پترو در اولین روز پیش فروش خود تا ۷۳۵ میلیون دلار فروش داشته است.

آمریکا هر کاری را انجام خواهد داد تا جایگاهش در جهان به عنوان دارنده تنها ارز ذخیره جهانی را حفظ کند. در قرن ۲۱ اتفاقاتی از سوی برخی کشورهای جهان رخ داده است که به مرور تهدیدات علیه سلطه دلار را افزایش داده است. عراق، لیبی، ایران و حتی روسیه تنها چند کشوری هستند که طی دو دهه گذشته با جنگ نظامی یا اقتصادی آمریکا مورد حمله قرار گرفته اند.

حتی چین نیز به دور از این اتفاقات و تهدیدات نیست؛ زیرا کاخ سفید شروع به تهدید این کشور به وسیله جنگ تجاری کرده است. این تهدیدات تنها چند هفته قبل از راه اندازی قرارد آتی نفت یوآنی چین در حال اتفاق افتادن است.

بنابراین نباید تعجب کرد که به مدت کوتاهی بعد از راه انداری اولیه یک ارز دیجیتالی توسط ونزوئلا جهت کمک به اقتصاد خود برای حذف دلار، محافظه کاران و نئو لیبرال های کنگره خواستار تحریم اقتصادی علیه این کشور شده اند.

 

 

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.