۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۹۴۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸ دسته: انرژی نام نویسنده: عرفان درودگر
۰

سیاست دولت آمریکا حرکت به سمت افزایش تولید و خودکفایی در تأمین انرژی است. حضور بیشتر آمریکا در بازارهای نفت جهان، تهدیدی برای ایران و دیگر کشورهای تولیدکننده محسوب می شود. در چنین شرایطی حرکت به سمت کاهش خام فروشی بهترین راهکار ایران برای حل مشکلات فروش نفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت ترامپ اعلام کرد که قصد دارد بزرگترین مناقصه نفت و گاز در تاریخ این کشور را برگزار کند. براساس این مناقصه که قرار است در تاریخ ۲۱ ماه مارس (۳۰ اسفند) برگزار شود، دولت آمریکا قرار است ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از مناطق فراساحلی در ایالت های Texas، Louisiana، Mississippi،Alabama و Florida را جهت گسترش فعالیت­ های اکتشافی و تولید نفت به فروش برساند. این مناطق از ۵ تا ۳۷۲ کیلومتر وارد آب­ های عمیق می شود و عمق آن ها بین ۳ تا ۳۳۹۰ متر است.

افزایش تولید و کاهش واردات انرژی، سیاست دولت آمریکا

مقامات آمریکا اعلام کردند که این اقدام در راستای سیاست ­های دونالد ترامپ، ریاست جمهوری این کشور، جهت کاهش واردات انرژی و بهبود وضعیت اشتغال در این صنعت است.

تولیدات فراساحلی در آمریکا هم ­اکنون ۱۵ درصد از کل تولید نفت خام این کشور را تشکیل می­ دهد. با توجه به رشد قیمت نفت در ماه­ های اخیر، موج جدیدی از تولید نفت در آمریکا به راه افتاده است و آینده روشنی برای آن پیش­بینی می­ شود.

آمریکا در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان

طبق گزارش EIA، میزان تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز، و در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بر این اساس، این کشور در میزان تولید نفت خام از روسیه و عربستان سعودی پیشی خواهند گرفت.

دو سال پیش ممنوعیت صادرات نفت آمریکا برداشته شد و همین امر به روانه شدن موجی از تولیدات نفت خام این کشور به بازارهای جهانی منجر شد.

در ماه های اخیر در پی اقدام کشورهای عضو اوپک و متحدان آن ­ها از جمله روسیه، و همینطور کاهش بی ­سابقه میزان تولید نفت خام در ونزوئلا، قیمت نفت روند سعودی را طی کرده است. در این مدت قیمت نفت به میزانی رشد کرد که انگیزه لازم برای تولیدکنندگام نفت شیل آمریکا فراهم شد. بطوریکه هم ­اکنون آمریکا به بیش از ۳۰ کشور دنیا نفت صادر می کند.

افزایش تولید آمریکا تلاش های اپک را بی اثر می کند؟

حال این موضوع مطرح می­شود که آیا این امر سبب بی ­اثر شدن تلاش ­های اعضای اوپک و روسیه برای از بین بردن مازاد عرضه در بازار و همچنین بالا بردن قیمت نفت میگردد یا خیر؟

علاوه بر این موضوع، نگرانی دیگری نیز درباره سهم اعضای اوپک در بازارهای جهانی به  وجود آمده است. طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، علی­رغم رشد ۱۲ درصدی واردات نفت خام چین، این کشور واردات خود از نیجریه را متوقف کرده است و به حدی واردات خود از آمریکا را افزایش داده که از ماه نوامبر گذشته، به بزرگترین واردکننده نفت این کشور تبدیل شده است.

علاوه بر آن، تولیدکنندگان نفت آمریکا وارد بازارهای هند، سومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا نیز شده اند. هند که به دنبال متنوع سازی واردات نفت خود است، نفت آمریکا را به ­عنوان یکی از گزینه ­های جایگزین برای خرید نفت از اوپک می ­داند.

در کشورهای اتحادیه اروپا نیز آمریکا پنجمین عرضه کننده نفت به فرانسه بوده و همین امر نیجریه، لیبی، ایران و دریای شمال را کنار زده است. این درحالیست که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶، آمریکا حتی در جمع ۱۰ کشور صادر کننده نفت به فرانسه نیز قرار نداشت.

سهم ۸۰ درصدی آمریکا از افزایش تولید نفت

بر اساس اعلام آژانس بین ­المللی انرژی، انتظار می رود تولید نفت آمریکا در یک دهه آینده بیش از ۸۰ درصد رشد عرضه جهان را به خود اختصاص دهد و  بیشترین میزان این افزایش تولید هم به سوی چین سرازیر خواهد شد.

بنابراین به نظر می­رسد که آمریکا در پی آن است که سهم خود در بازار نفت خام را به عنوان عرضه کننده این حامل انرژی تقویت نماید و همین امر سهم اوپک در بازار را تهدید می ­کند.

از دست رفتن بازار نفت چین و هند، تهدید افزایش تولید آمریکا برای ایران

کشورهای چین و هند از جمله خریداران اصلی نفت جمهوری اسلامی ایران هستند و با توجه به تاثیرگذاری عمده آن ها در بازار نفت خام، از دست دادن این کشورها و کاهش سهم ایران در صادرات به آن ­ها، تهدیدی برای امنیت انرژی ایران است و همینطور نقش ایران را در بازار انرژی کم­رنگ می ­کند.

ممکن است شرکت ملی نفت ایران بخواهد امتیازاتی به خریداران نفت خود بدهد تا سهم ایران در جمع کشورهای صادرکننده نفت را حفظ کند اما باید توجه داشت که این موضوع یک راهکار کوتاه مدت است و همچنان در زمینه حفظ بازار در دراز مدت ایران دچار مشکل است.

کاهش خامفروشی تنها راه ایران برای حل مشکلات فروش نفت

سرمایه­ گذاری در خارج از کشور و مشارکت در ساخت پروژه های پالایشی نیز راه حلی است که می تواند باعث تثبیت فروش نفت ایران شود؛ ولی باید توجه داشت که خطر تحریم همواره این دست سرمایه­ گذاری ­ها را تهدید می­کند یا حتی به دلیل تهدید تحریم ها ممکن است کشورهای هدف حاضر به پذیرش سرمایه گذاری مشترک با ایران در بخش پالایشی نشوند.

بنابراین می­ توان با ارائه راهکارهایی تهدید حضور پرقدرت آمریکا در بازار نفت را کنترل کرد ولی در طولانی مدت حتی اگر حضور آمریکا در بازار کم رنگ شود، بازهم به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی، ایران همچنان در معرض تهدید ناشی از تحولات بازار نفت خواهد بود و برای رهایی از آن راهی جز کاهش وابستگی به خام فروشی وجود ندارد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.