۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۹۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ دسته: پول و بانک، چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

در نشست مسیر برطرف کردن تنگناهای ارزی و انتقال وجوه تولیدکنندگان، که در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد، مشکلات اصلی نظام ارزی کشور و راهکارهای حل آن ها بیان شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی نشستی با موضوع مسیر برطرف کردن تنگناهای ارزی و انتقال وجوه تولیدکنندگان برگزار شد.

در این نشست

دو مقاله سیاستی و علمی ارائه شد.

در اولین مقاله به بحث پیمان های پولی دوجانبه پرداخته شد. مهمترین نکات ارائه شده در این مقاله عبارت بودند از:

  • کشورهای چین و ژاپن اولین کشورهایی بودند که به دلیل کاهش ارزش دلار به سمت امضای پیمان های پولی دوجانبه حرکت کردند.
  • هم اکنون در جهان بیش از ۶۵ پیمان پولی دوجانبه با هدف کاهش ریسک، کاهش وابستگی به دلار و کاهش هزینه های تجارت منعقد گردیده است.
  • زمان اکثر این پیمان ها ۳ ساله بوده است اما به دلیل نتایج مطلوبی که داشته اند تمدید شده اند.
  • ایران تنها با دو کشور ترکیه و پاکستان پیمان پولی دوجانبه امضا کرده است اما متأسفانه هنوز اجرایی نشده است.
  • اگر ایران با ۹ کشور پیمان پولی ببندد ۶۵ درصد نیاز خود به دلار را برطرف می کند.

در دومین مقاله به بحث استفاده از فناوری های جدید در حوزه بانکداری بین الملل پرداخته شد. مهمترین نکات ارائه شده در این مقاله عبارتند از:

  • فناوری جدید بلاک چین می تواند بسیاری از مشکلاتی که سیستم سوئیفت برای کشور به وجود آورده است رفع کند.
  • در صورت استفاده از سیستم بلاک چین دیگر نیازی به رعایت استانداردهای FATA نیست.
  • استفاده از سیستم بلاک چین هزینه ای ندارد و رایگان است.

کشور از فرصت پسابرجام برای حل مشکل ارزی استفاده نکرد

در ادامه این نشست جمیلی رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه گفت: دلیل اصلی مشکلات معاملات ارزی فقدان اعتماد  بانک های  بزرگ خارجی است و به همین خاطر باید اصلاحات ساختاری در زمینه همکاری با بانک های خارجی انجام شود. برای ایجاد اعتماد سازی باید قوانین بین‌المللی بانکی توسط بانک مرکزی رعایت شود.

ایشان در ادامه اظهار کردند: کشور برای اینکه بتواند رتبه ریسک خود را پایین بیاورد باید با بانک های بزرگ خارجی وارد همکاری شود. برای ایجاد این همکاری باید اصلاحات ساختاری در زمینه همکاری با بانک های خارجی ایجاد کنیم.

جمیلی گفت: برجام یکی از موفقیت‌های بسیار مهم بود که قدرش را آن طور که باید ندانستیم و حتی خودمان نیز به آن حمله کردیم.

وی ادامه داد:‌  رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی باید از این فرصت برای مذاکره با سایر کشور ها و حل مشکل ارزی باستفاده می کردند اما فکر می کردند با برجام دیگر  دسترسی به سوئیفت کاملاً آزاد شده و کار تمام شده است، اما این گونه نبود.

امکان ایجاد اعتمادسازی با بانک های خارجی وجود ندارد

عزیزنژاد در ادامه گفت: امکان ایجاد اعتمادسازی با بانک های خارجی وجود ندارد و دلیل این موضوع نگاه طرف های خارجی به بحث اعتمادسازی است.

وی بانک های خارجی جزئیات اعتمادسازی را در عدم حمایت ایران از گروه های آزادی بخش می دانند و به همین دلیل است که گفته می شود اعتماد سازی به معنای تغییر ایدئولژی جمهوری اسلامی است.

عزیزنژاد ادامه داد: بانک های خارجی در زمان مذاکره با طرف های ایرانی با بیان دلایلی مانند بالا بودن مطالابات غیر جاری بانک های ایرانی نسبت به استاندارد جهانی از انعقاد قرارداد خودداری می کنند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم فشارهای بانک مرکزی و سازمان بورس، از ۳۴ بانک و مؤسسه اعتباری رسمی در کشور تنها چهار بانک مشتریان حقیقی و حقوقی را از هم جدا کرده‌اند، گفت: بانک‌های داخلی به همدیگر هم اطلاعات نمی‌دهند که در نتیجه ممکن است بهترین مشتری یک بانک، بدترین مشتری بانک دیگر باشد. این افراد در یک بانک معوقه دارند و در بانک دیگر سود می‌گیرند.

عزیزنژاد در پایان گفت: راه حل مشکلات ارزی و اقتصادی کشور در درون کشور است و باید به دنبال جراحی اقتصاد خود باشیم و باید برای تقویت حوزه تولید، شفافیت در بین بانک های داخلی به وجود بیاید.

گفتنی است در ابتدای این نشست انعقاد پیمان پولی و استفاده از سیستم جایگزین سوئیفت در دو مقاله سیاستی برای حل مشکلات و چالش های نظام ارزی و مبادلات بین المللی کشور ارائه شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.