۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۰۳۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

عضویت در سازمان تجارت جهانی اتحادیه‌ی اروپا را از انعقاد توافقات دو و چندجانبه بی نیاز نکرده است؛ به طوری که این نهاد با حساسیت فراوان به دنبال کسب بیشترین سهم از بازار دیگر کشورها در ازای کمترین سهم از بازار خود است. اتحادیه تجاری مرکوسور هدف جدید اروپا برای انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا و بلوک تجاری مرکوسور در آمریکای جنوبی، درحال مذاکره بر سر نهایی کردن جزئیات یک توافق تجاری دوجانبه هستند. در این زمینه به تازگی پیشرفت هایی بدست آمده است و اتحادیه‌ی اروپا تصدیق کرده است که با درخواست مرکوسور در زمینه افزایش ۳۰ هزار تنی واردات گوشت از موافقت کرده است.

برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه اعضای اصلی بلوک تجاری مرکوسور هستند و دیگر کشورها ازجمله بولیوی، شیلی، پرو، کلمبیا، اکوادور و سورینام نیز از اعضای وابسته این بلوک تجاری هستند.

مرکوسور به دنبال افزایش صادرات گوشت به اروپا تا ۲۰۰ هزارتن

بنا بر اظهار یک منبع آگاه در پارلمان اتحادیه‌ی اروپا، این نهاد آماده‌ی افزایش سهم واردات گوشت مرکوسور از ۷۰ هزارتن به ۹۹ هزارتن است. این میزان نزدیک خط قرمز مشخص شده از سوی اتحادیه‌ی اروپا است که تمایلی به واردات بیش از ۱۰۰ هزارتن ندارد. با این وجود مرکوسور در پی آن است که این رقم را در آینده به ۲۰۰ هزارتن برساند.

وی افزود «درحال حاضر اختصاص بیش از ۱۰۰ هزارتن در واردات گوشت به کشورهای عضو بلوک تجاری مرکوسور، در تضاد با سیاست های اروپا است و پذیرفتنی نیست. اروپا همچنین خواستار دستیابی به سهم بیشتری از بازار خودرو و محصولات صنعتی در مرکوسور است اما مرکوسور با چنین چیزی موافق نیست. به گمان من طرفین به یک توافقنامه دست خواهند یافت»

وزیر خارجه‌ی اروگوئه نیز در یک مصاحبه‌ی رادیویی نسبت به دستیابی به یک توافقنامه تا پایان فوریه، ابراز اطمینان کرد و گفت اروپا با افزایش یکسان در سهم طرفین از بازار موافق است.

نارضایتی دامداران اروپایی از افزایش واردات گوشت

پت مک کورمک رئیس انجمن تامین کنندگان شیر در ایرلند گفت‌: موافقت اروپا با اعطای امتیاز مذکور برای ما بسیار ناامیدکننده خواهد بود. ما احساس می‌کنیم ۷۰ هزارتن برای شروع بسیار زیاد است. این پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه بوده است.

وی ادامه داد «افزایش سهم ۹۹ هزارتنی در شرایط کنونی فشار بیشتری را بر بازار اروپا تحمیل خواهد کرد. دامداران ایرلندی، مقدار زیادی گوشت تولید می‌کنند. آیا ما نمی‌توانیم امتیازات متوازنی رد و بدل کنیم؟ مهمتر اینکه اثرات خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا نیز به درستی روشن نیست.»

انتظار می‌رود مقامات مرکوسور و اتحادیه اروپا بازهم در زمینه دستیابی به یک توافق مشترک به مذاکره بپردازند اما هردو طرف از دستیابی به توافق نهایی ابراز اطمینان کرده اند.

منبع: اگری لند



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.