۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۰۲۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

به گفته سفیر روسیه در ایران، بانک های مرکزی دو کشور در حال انجام مذاکرات جهت استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در تجارت میان خود هستند. موفقیت ایران و روسیه در حذف دلار از تجارت می تواند به الگویی برای دیگر کشورهای جهان تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، کشور ایران و روسیه در حال انجام مذاکرات برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت با یکدیگر هستند.

جاگاریان به خبرگزاری تاس گفته است در این زمینه گروه های کاری از بانک های مرکزی دو کشور چندین بار با یکدیگر دیدار داشته اند و ما امیدواریم که اگر تصمیم گیری نهایی انجام شود، در سال ۲۰۱۸ پیشرفت هایی را شاهد باشیم.

در سال گذشته طی بازدید حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از مسکو، دو طرف توافق نموده اند که همکاری خود را با هدف ایجاد ثبات در بازار انرژی جهانی و تضمین توسعه پایدار ادامه دهند. آن ها گفته اند که در شرایط مناسب برای انجام معاملات از ارزهای ملی استفاده خواهند کرد.

ایران و روسیه همچنین درباره توسعه همکاری بین بانکی میان خود و تضمین افزایش تجارت و سرمایه گذاری نیز صحبت کرده اند.

پوتین و روحانی همچنین درباره ظرفیت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان تأکید کرده اند.

در ماه نوامبر، رهبر ایران تأکید کرده است که بهترین راه برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه تلاش مشترک برای حذف دلار آمریکا از تجارت دوجانبه است.

رهبر ایران به پوتین گفته است که با استفاده از روش هایی مانند حذف دلار آمریکا و جایگزینی آن با ارزهای ملی در معاملات دو یا چندجانبه، طرفین می توانند آمریکا را منزوی کنند.

اگر حذف دلار توسط ایران و روسیه موفقیت آمیز باشد، همکاری تجاری میان دو کشور می تواند به الگویی برای همه کشورها تبدیل شود و روش کنار گذاشتن دلار در تجارت جهانی را به آن ها نشان دهد. این اتفاق ابزار قدرتمند دلار، که واشنگتن برای حفظ سلطه خود بر کشورها به آن نیاز دارد را از بین می برد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.