۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۴۲۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ دسته: انرژی
۰

عربستان قصد دارد با سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکا، از فرصت ایجاد شده در بازار این کشور نیز بهره مند شود. این درحالیست که بازار داخلی عربستان چشم انداز مطلوبی در تولید محصولات پتروشیمی ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت سپکیم عربستان سعودی در نظر دارد در زمینه محصولات پتروشیمی در ایالات متحده امریکا بر روی «گاز شِیل» سرمایه گذاری کند. در حقیقت این اولین سرمایه گذاری خارجی این شرکت به دلیل مواجهه با کمبود مواد اولیه و هزینه های بالا در عربستان محسوب می شود.

سپکیم یک شرکت بین المللی است که با سرمایه گذاری مشترک عربستان و پنج کشور دیگر حوزه خلیج فارس در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است.

عربستان به دنبال سرمایه گذاری در آمریکا

احمد آل اوحلی، مدیر اجرایی شرکت سپکیم در مصاحبه ای با شبکه بلومبرگ اظهار داشت: «شرکت پتروشیمی بین المللی عربستان سعودی ممکن است به دنبال یک شریک آمریکایی جهت بهره برداری از صنعت در حال رشد شیل باشد. سپکیم در ابتدا از پول نقد برای پرداخت این پروژه به جای استقراض استفاده خواهد کرد.»

مدیر اجرایی سپکیم افزود: «ظرفیت بسیار بالای ما بر مبنای گاز شیل موجود در آمریکا طراحی شده است. ما در حال بررسی این منطقه هستیم و این امر آسان نخواهد بود، زیرا ما چشم انداز کسب و کار در آمریکارا نمی دانیم، اما امیدواریم در سال جاری کارهایی انجام دهیم.»

افزایش ناگهانی محصولات نفت و گاز شیل ایالات متحده در سال های اخیر، وابستگی آمریکا به انرژی وارداتی را کاهش داده است. این مسئله تهدیدی برای بازار کشورهای صادر کننده نفت از جمله عربستان سعودی، بعنوان بزرگترین عضو اوپک به شمار می رود.

در سال ۲۰۱۴ اوپک، به ریاست عربستان تلاش کرد تا با فشار آوردن بر تولید کنندگان رقیب و در نتیجه عرضه بیش از نیاز نفت، سبب افت قیمت ها از ۱۱۵ دلار در هر بشکه شود. این تلاش ها به منظور متوقف کردن حفاری های شیل بود که البته به سر انجام نرسید. این در حالی است که در سال گذشته تولید کنندگان اوپک و متحدانش با تغییر مسیر و با قطع عرضه، توانستد قیمت نفت را به حدود ۷۰ دلار افزایش دهند.

تولید محصولات پتروشیمی در عربستان چشم انداز مطلوبی ندارد

آل اوحلی همچنین گفته است: سپکیم به علت عدم وجود مواد اولیه برای محصولات پایه و چشم انداز رشد بسیار محدود در عربستان، به دنبال فرصت های بین المللی است.  افزایش قیمت مواد اولیه در عربستان سعودی در دو سال گذشته موجب بیداری در صنعت ما شده است.

وی افزود: با وجود ظرفیت جدیدی که در آمریکا به وجود آمده است شرکت سپکیم باید از کمیابی متانول در چین سود ببرد؛ چراکه این امر موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضا در سطح جهانی خواهد شد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.