۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۲۸۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اجرای توافق تجارت ترجیحی پاکستان و اندونزی منجر به رشد قابل ملاحظه‌ای در حجم مبادلات دو کشور شده است. اما این افزایش بیشتر ناشی از افزایش صادرات اندونزی بوده است. پاکستان و اندونزی قصد دارند به منظور تعادل بخشی به تعاملات تجاری، این توافق تجاری دوجانبه را بازبینی و اصلاح نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد پاکستان به عنوان نخستین گام در اصلاح توافقنامه تجارت ترجیحی این کشور با اندونزی سهم قابل توجهی از بازار برنج اندونزی را از آن خود کرد.

افزایش دوبرابری مبادلات با اجرای توافق تجاری دوجانبه

توافق تجارت ترجیحی پاکستان و اندونزی در سال ۲۰۱۲ منعقد شد و یک سال پس از آن به اجرا درآمد. به موجب این توافقنامه ، پاکستان تعرفه‌ی ۳۱۳ قلم کالا را برای اندونزی کاهش داده است. در عوض اندونزی تعرفه‌ی ۲۳۲ قلم کالا را برای پاکستان کاهش داده است.

با اجرا شدن این توافق تجاری میزان مبادلات دو کشور از ۱.۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به رقم ۲.۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

سهم اندک پاکستان از رشد تجارت دوجانبه با اندونزی 

با اینحال این رشد قابل توجه در تجارت دوجانبه، به دلیل افزایش صادرات اندونزی به پاکستان رخ داده است. در طول اجرای این قرارداد صادرات پاکستان به اندونزی نه تنها افزایش پیدا نکرده است، بلکه با کاهش همراه بوده است؛ به طوری که از ۱۹۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱۳۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. بنا بر آمار تنها ۳۲ مورد از فهرست ۲۳۲ کالایی می‌تواند مورد استفاده پاکستان قرار بگیرد و باقی آنها بلا استفاده مانده است.

سهم اندک پاکستان از منافع این توافقنامه سبب شد مذاکراتی برای بازنگری در آن صورت بپذیرد به نحوی که طرفین بتوانند از سطح مناسبی از افزایش در صادرات بهره‌مند شوند.

اقدامات صورت گرفته برای افزایش بهره‌مندی پاکستان از منافع تجارت ترجیحی

بدین منظور در نخستین گام‌ها دو کشور با هدف تامین برنج مورد نیاز اندونزی از پاکستان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.

همچنین به گفته‌ی یونس داگا وزیر بازرگانی پاکستان، اندونزی با حذف تعرفه‌ی ۲۰ محصول اولویت‌دار برای پاکستان موافقت کرده است. از جمله این محصولات می‌توان به انبه، برنج نیم دانه، تنباکو، نخ، پارچه، پارچه کتان، پوشاک، حوله و تخت اشاره کرد.

واردات جهانی اندونزی از این ۲۰ محصول حدود ۶۰۰ میلیون دلار است. با توجه به تعرفه های بسیار زیاد اندونزی در تعدادی از این محصولات، می‌توان گفت پاکستان دسترسی بسیار مناسبی به بازار این محصولات در اندونزی پیدا کرده است.

قرار است در سفر بعدی رئیس جمهور اندونزی به پاکستان موافقتنامه‌ای برای گنجاندن ۲۰ قلم کالای اولویت دار پاکستان در فهرست ترجیحی توسط طرفین امضا شود.

منبع : داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.