۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۰۵۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی در آمریکا در نهایت به کاهش وابستگی به واردات و افزایش میزان اشتغال در این صنعت منجر می شود. دولت آمریکا در اتخاذ این تصمیم منافع بلندمدت تولیدکنندگان را به اثرات کوتاه مدت اولویت داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا به تازگی میزان تعرفه واردات سلول های خورشیدی را افزایش داده است. این اقدام به طور کامل مورد حمایت تولیدکنندگان سلول های خورشیدی قرار گرفته است اما دیگر فعالین حوزه انرژی خورشیدی که به واردات سلول های ارزان قیمت وابسته هستند، از تصمیم جدید دولت ناراضی هستند.

افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی به ۳۰ درصد

بر اساس تصمیم جدید دولت آمریکا، میزان تعرفه واردات سلول های خورشیدی به ۳۰ درصد افزایش یافته است. دولت آمریکا هدف از این اقدام را حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی اعلام کرده است.

در حال حاضر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا سلول های خورشیدی به مراتب ارزان قیمت تری از تولیدکنندگان آمریکایی تولید می کنند و این مسئله موجب شده است بخش زیادی از نیاز این کشور به این محصولات از طریق واردات تأمین شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمان امضای قانون افزایش تعرفه واردات گفت: «این اقدام موجب می شود ظرفیت اشتغال جدیدی در صنعت تولید سلول های خورشیدی ایجاد شود و محصولات بیشتری در داخل کشور تولید شود.»

نارضایتی برخی فعالین صنعت انرژی خورشیدی از افزایش تعرفه واردات

با اینحال برخی از فعالین صنعت انرژی خورشیدی در آمریکا نسبت به تصمیم دولت در افزایش تعرفه واردات ابراز نارضایتی نموده اند.

افزایش تعرفه واردات موجب می شود در نهایت قیمت این محصولات در بازار داخلی افزایش یابد و فعالین این حوزه معتقدند افزایش قیمت به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری در این حوزه منجر خواهد شد.

حمایت تولیدکنندگان سلول های خورشیدی از افزایش تعرفه واردات

در حال حاضر دو کارخانه اصلی تولید سلول های خورشیدی در آمریکا وجود دارد که بخش عمده محصولات داخلی توسط آن ها تولید می شود.

افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی ابتدا از شکایت این دو کارخانه از واردات ارزان قیمت به وزارت تجارت خارجی آمریکا آغاز شده است.

درپی تصمیم جدید دولت نیز این دو کارخانه به شدت از تصمیم دولت آمریکا در افزایش تعرفه واردات حمایت کرده اند.

اشتغال ۲۶۰ هزار نفری در صنعت سلول های خورشیدی آمریکا

در حال حاضر آمریکا پس از چین، ژاپن و آلمان چهارمین بازار بزرگ صنعت انرژی خورشیدی در جهان محسوب می شود و بیش از ۲۶۰ هزار آمریکایی در این صنعت مشغول کار هستند. این میزان اشتغال بیش از ۵ برابر اشتغال در صنعت زغال سنگ آمریکا محسوب می شود.

در این کشور سالانه معادل ۱۱ گیگاوات سلول خورشیدی نصب می شود که بیش از ۹ گیگاوات آن از طریق سلول های خورشیدی وارداتی تأمین می شود.

دولت آمریکا منافع تولیدکنندگان را به منافع واردکنندگان ترجیح می دهد

واردات سلول های خورشیدی ارزان قیمت از طرفی موجب رونق فعالیت بیشتر در این صنعت شده است و از طرف دیگر موجب کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی سلول های خورشیدی شده است.

کارشناسان این حوزه پیش بینی کرده اند که در کوتاه مدت افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تقاضا در بازار آمریکا منجر خواهد شد. اما در مقابل به طور قطع شرایط برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می شود تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

منافع بلندمدت و عدم وابستگی به واردات یکی از محوری ترین سیاست های مد نظر دولت آمریکاست. به همین منظور دولت آمریکا تصمیم گرفته است با وجود مخالفت بخش زیادی از فعالین صنعت انرژی خورشیدی و همچنین با وجود کاهش میزان تولید و اشتغال در کوتاه مدت، به افزایش میزان تعرفه واردات اقدام نماید.

چراکه در بلند مدت این اقدام می تواند از وابستگی آمریکا به واردات سلول های خورشیدی بکاهد و شرایط را برای ایجاد اشتغال بیشتر در صنعت تولید سلول های خورشیدی فراهم نماید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.