۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۹۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۱

کارشناسان غذا و کشاورزی ترکیه معتقدند به منظور جلوگیری از خروج ارز و حمایت از کشاورزان داخلی، دولت این کشور باید گندم های تولید داخلی را خریداری و ذخیره سازی نماید و تا حد ممکن از واردات این محصول پرهیز کند.

به گزارش مسیر اقتصاد، شورای ملی غلات ترکیه طی نشست کارشناسی وضعیت تولید محصولات کشاورزی و به خصوص گندم را در این کشور مورد بررسی قرار داد.

نگرانی از کاهش سطح زیر کشت گندم در ترکیه

در گزارش نهایی این نشست به کاهش زمین های زیر کشت گندم در ترکیه در ۱۰ سال گذشته از  ۹ میلیون هکتار به ۷.۷ میلیون هکتار اشاره شده است. مسئله کاهش سطح زیر کشت گندم باعث نگرانی کارشناسان بخش کشاورزی ترکیه شده است.

در این گزارش تاکید شده است علیرغم کاهش سطح زیر کشت گندم اما بهره وری تولید گندم در این کشور در واحد سطح افزایش پیدا کرده است. ولی همواره به دلیل پیش بینی رشد تقاضا این نگرانی وجود دارد که این موضوع باعث نابرابری تولید و عرضه گندم در ترکیه شود.

ضرورت افزایش حمایت از تولید گندم

یکی از کارشناسان کشاورزی ترکیه اعلام کرد: دولت ترکیه باید حمایت های خود از تولید گندم را به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه افزایش دهد تا بتواند بازار مواد غذایی را تحت کنترل درآورد.

با اینحال یکی از سیاست های پیشنهادی مقامات دولتی ترکیه به منظور مدیریت مناسب قیمت محصولات کشاورزی، کاهش تعرفه ی واردات محصولات کشاورزی است. به گفته ی کارشناسان و با توجه به تجارب این کشور این روش به هیچ وجه در زمینه مدیریت بهتر بازار مصرف گندم راهگشا نخواهد بود.

بر اساس نتایج حاصل شده در نشست شورای ملی غلات، کارشناسان کشاورزی به دولت پیشنهاد کردند به منظور کنترل بهتر بازار محصولات غذایی و کشاورزی، تعرفه واردات محصولات را به نحوی تعیین کند که اثرگذاری نامطلوبی بر میزان تولید نداشته باشد.

جبران کاهش سطح زیرکشت گندم در ترکیه با اصلاح روش های آبیاری 

طبق گزارش های ارائه شده توسط مسئولین دولتی ترکیه به دلیل شرایط نامناسب بارندگی، احتمالا زمین های زیر کشت گندم در این کشور ۴.۵ میلیون هکتار کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته چنانچه در جهت تولید محصولات کشاورزی آبرسانی مناسبی برای زمین های زراعی مذکور در این کشور انجام شود، تولید سالیانه کشاورزی به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

به همین منظور کارشناسان بخش کشاورزی به دولت این کشور پیشنهاد کرده اند تا با رونق آبیاری تحت فشار و محدود، زمین های از بین رفته ی زراعی را دوباره احیا کنند.

صادرات محصولات تولیدی با واردات گندم

طبق آمار سال ۲۰۱۶ میلادی در کشور ترکیه میزان صادرات آرد، ماکارونی، بیسکوئیت و سایر محصولاتی نظیر کیک، که از گندم تولید می شوند، در حدود ۵ میلیون تن و به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

همچنین به گزارش دولت ترکیه، این کشور در حدود ۶.۹ میلیون تن گندم را به منظور ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد وارد کرده است.

خرید و ذخیره سازی گندم داخلی پیشنهاد کارشناسان ترکیه به دولت 

کارشناسان ترکیه ای به مقامات دولتی پیشنهاد می کنند به منظور بهبود وضعیت صادراتی ترکیه در محصولات فرآوری شده از گندم، سیاستگذاری مناسبی در جهت خرید و ذخیره سازی گندم تولید داخلی داشته باشد.

این کارشناسان همچنین به مقامات دولتی پیشنهاد کردند به منظور افزایش درجه ی حمایت دولت از بخش کشاورزی برنامه ریزی دقیقی تهیه و تدوین شود.

افزایش حمایت های دولت از بخش کشاورزی طی چند سال آینده

از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست، بهبود وضعیت توسعه روستایی و هماهنگی بیشتر میان وزارتخانه های تولیدی برای این منظور بوده است.

طبق اعلام کارشناس ترکیه ای مشکلات فعلی در بخش کشاورزی پیچیدگی هایی دارد که حل این پیچیدگی ها تنها از طریق وزارت غذا و کشاورزی ترکیه امکان پذیر است.

آن ها از تمام ارگان های دولتی این کشور درخواست کرده اند تا به منظور بهبود وضع معیشتی خانواده های روستایی و کشاورزان، حمایت های خود را از بخش کشاورزی افزایش دهند.

اصلاح قانون کاشت برنج به منظور بهبود وضع تولیدی در این محصول

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این نشست در جهت بهبود وضعیت تولیدی کشاورزان، آماده سازی قانون جدید تولید برنج در این کشور است.

کارشناسان بخش کشاورزی ترکیه از دولت این کشور درخواست کرده اند به منظور بهبود وضعیت کاشت و تولید برنج، قانون کاشت این محصول را، که مربوط به سال ۱۹۳۶ است، مورد بازنگری قرار دهد.

منبع: بلومبرگ ترکیه

  1. کاش در ایران هم نشست های کارشناسی در رابطه با تولید محصولات استراتژیک غذایی وجود داشت و کارشناسان تحقیقات خود به منظور بهبود تولید را به گوش مسئولین میرساندند.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.