۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۹۰۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

در سال های اخیر همکاری کشورهای تولیدکننده نفت در کاهش سقف تولید، موجب افزایش قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی کشورهای تولیدکننده شده است. در همین راستا صندوق های بازنشستگی کشور روسیه قصد دارند بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو عربستان را خریداری نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد صندوق های بازنشستگی روسیه در نظر دارند در شرکت آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی سرمایه گذاری کنند. کریل دیمیتریف، رییس صندوق سرمایه گذاری روسیه در این زمینه گفته است: این اقدام موجب تقویت همکاری بین دو تولید کننده برتر نفت در جهان می شود.

دیمیتروف همچنین تأکید کرده است: مسکو و ریاض باید برای سال های متمادی، هماهنگی سیاست های نفتی را انجام دهند.

روسیه و چین مهم ترین خریداران سهام آرامکو

به گفته برخی منابع نفتی، علاوه بر صندوق های بازنشستگی در روسیه، برخی شرکت های نفتی چینی نیز مایل به تبدیل شدن به سرمایه گذاران اصلی در  عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو هستند.

شرکت نفتی آرامکو قرار است ۵ درصد از سهام خود را به شکل عمومی در بازارهای سهام عرضه کند. عربستان پیشبینی کرده است با عرضه این سهام بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه جذب نماید. در صورت تحقق این هدف شرکت آرامکو با ارزش کلی ۲ هزار میلیارد دلاری به بزرگترین شرکت جهان تبدیل خواهد شد.

منابع آگاه اعلام کرده اند که انتظار می رود شرکت های چینی از بزرگ ترین خریداران سهام آرامکو، در زمان عرضه اولیه آن باشند.

دیمیتریف در حاشیه مجمع اقتصادی جهانی در داووس گفت: روسیه در حال حاضر جایگاه قابل توجهی در فعالیت های نفتی دارد، بنابراین انتظار می رود که در طی عرضه اولیه سهام آرامکو، سهم بسیار مهمی داشته باشیم. این معامله موجب تقویت همکاری های در حال رشد با ریاض خواهد شد.

دو برابر شدن قیمت نفت نتیجه همکاری کشورهای نفتی

این درحالیست که روسیه، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت غیر اوپک و  سازمان اوپک، به رهبری عربستان سعودی، موافقت کرده اند که در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، تولید نفت را در مجموع ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این مقدار کاهش در حدود ۲ درصد تولید جهانی بود که موجب شد قیمت نفت از پایین ترین حد خود، دو برابر رشد کند و به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه نفت برسد.

دیمیتریف گفت: گسترش این همکاری برای سال های آتی، برای بازار نفت بسیار مفید خواهد بود. این همکاری، کارآیی خود را اثبات کرده است، به خصوص زمانی که ما تعادل عرضه و تقاضا را هدف قرار دادیم تا به قیمت خاصی از نفت دست یابیم.

سازمان اوپک اعلام کرده است که قیمت های جهانی نفت در بازارهای سهام باید به میانگین پنج سال گذشته بازگردد. مقامات کشورهای نفتی عضو اوپک معتقدند این هدف تا اواسط یا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی محقق خواهد شد. اما به نظر می رسد زمانی که این هدف محقق شود، بازهم اوپک به آرامی و با یک شیب ملایم از توافق کاهش تولید خارج شود و میزان تولید را به آرامی افزایش دهد، تا شوک به بازار وارد نشود.

کشور ها با وجود کاهش تولید، درآمد بیشتری از افزایش قیمت نفت کسب کردند

دیمیتریف می افزاید: در سال ۲۰۱۷ میلادی، تولید کنندگان نفت با وجود کاهش تولید، به دلیل افزایش قیمت، ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر کسب کردند. این درآمد به آنها اجازه داد تا سرمایه گذاری را از سر بگیرند و در آینده کمبود عرضه را جبران کنند.

این قرارداد برای روسیه و عربستان سعودی راه را برای گفت و گو در بسیاری از جبهه های دیگر نیز باز کرده است. همچنین به موجب این قرارداد، عناصر اعتماد در سرمایه گذاری اقتصادی و همکاری سیاسی ایجاد شده است.

روسیه به واسطه یک صندوق ۱۰ میلیارد دلاری، پروژه های مشترکی با عربستان سعودی دارد که در یک نمونه، شامل یک صندوق فناوری ۱ میلیارد دلاری است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.