۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۸۶۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی مالزی تنها نهاد متولی تولید و بازرگانی بخش کشاورزی این کشور است که با ارائه برنامه های بلندمدت، موانع و چالش های پیش روی این بخش در این کشور را مرتفع می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد مالزی از اقتصادهای نوظهور جنوب شرقی آسیا و با جمعیت ۳۰ میلیون نفری و غالبا مسلمان است. این کشور در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشم گیری در اقتصاد خود بوده است.

ساختار سیاسی کشور مالزی که به شکل پادشاهی و دارای ۲۸ وزارتخانه درامور جاری این کشور است که هرکدام وظایف مشخصی در حیطه ی تخصصی خود به عهده دارند.

اقتصاد اصلی مالزی به وسیله بخش خدمات و سپس تولیدات معدن و کشاورزی اداره می شود. دولت این کشور قصد دارد با تشکیل یک اقتصاد جدید صنعتی تا سال ۲۰۲۰ به کشوری توسعه یافته تبدیل شود.

اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد مالزی

بخش کشاورزی کشور مالزی از جمله بخش های مهم اقتصاد این کشور است که در سال ۲۰۱۶ حدود ۸.۱ درصد تولید ناخالص داخلی و حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری را به خود تخصیص داده است و جایگاه ویژه ای در رشد و توسعه ی اقتصاد مالزی دارد.

از محصولات مهم کشاورزی مالزی، می توان به روغن پالم، کائوچو، کاکائو، برنج، چوب و فلفل اشاره کرد که در این کشور به وفور تولید می شوند.

کاشت و تولید سایر محصولات کشاورزی مانند برنج، سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و محصولات دامی نیز بخش دیگری از تولیدات غذایی این کشور را تشکیل می دهند و فرصت‌های شغلی و درآمدی زیادی را برای مردم محلی فراهم می‌کنند.

وزارت کشاورزی مسئولی حوزه تولیدات کشاورزی

فرایند تحول بخش کشاورزی مالزی (NAP) از طریق یک رویکرد برنامه ریزی شده ی جامع و از طریق سیاست ملی غذا و کشاورزی برای سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ تهیه و در حال اجرا شدن است.

وزارت کشاورزی مالزی نهاد مسئول در حوزه تولیدات کشاورزی این کشور است. این وزارتخانه ماموریت ها و اهداف گوناگونی برای حمایت از تولید داخلی و ایجاد رشد پایدار در بخش کشاورزی را به عهده دارد. اهداف وزارت کشاورزی مالزی در بخش کشاورزی عبارتند از:

  • تبدیل کردن کشاورزی و صنایع کشاورزی این کشور به بخشی مدرن، پویا و رقابتی
  • تبدیل کردن مالزی به عنوان یک صادرکننده بزرگ غذای جهان
  • توسعه بهتر بخش کشاورزی به عنوان موتور رشد اقتصادی مالزی

این وزارتخانه از سال ۱۹۵۱ آغاز به فعالیت کرده است و در برهه های مختلفی وظایف متعددی را بر عهده داشته است که مهم ترین این وظایف مدیریت یکپارچه تولید و بازرگانی است.

پنج برنامه ی مرکزی وزارت کشاورزی مالزی را موارد زیر تشکیل می دهند:

  • سیاست و قانون گذاری در بخش کشاورزی
  • هماهنگی، ارزیابی و تضمین اجرای پروژه های کشاورزی
  • انجام تحقیق و توسعه در بخش غذا و کشاورزی به منظور نوآوری
  • ارتقاء سرمایه گذاری خارجی و محلی در بخش غذا و کشاورزی
  • ساخت و پیاده سازی سیاست مبتنی بر ایجاد بازار محصولات کشاورزی

bdc برنامه ی حمایت از تولید داخلی وزارت کشاورزی مالزی

بررسی ساختار حمایت و سیاستگذاری دولت مالزی در بخش کشاورزی نشانگر برنامه ریزی هدف دار در طول زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است.

مرکز توسعه کسب و کار کشاورزی و مواد غذایی (agri-bdc) هسته ی اصلی اطلاعات محلی کشاورزی این کشور است. این مرکز ذیل وزارت کشاورزی مالزی وظیفه ی حمایت از تولید داخلی و حمایت از کسب وکارهای فعال در بخش کشاورزی را به عهده دارد.

طبق گزارش وزارت کشاورزی مالزی، برنامه ی مرکز توسعه کسب وکار غذا و کشاورزی بنا دارد تا علاوه بر رشد این حوزه، منافع تمام گروه های فعال بخش کشاورزی را حداکثر نماید.

این موسسه ذیل وزارت کشاورزی مالزی، وظیفه ی ارتباط گیری با نهادهای عمومی و خصوصی مالزی را برای پیاده سازی سیاست های دولت برعهده دارد.

همچنین این موسسه از طریق ارائه ی مشاوره کارشناسی در بخش های مختلف کشاورزی، آموزش، اعطای تسهیلات برای تولید، بهبود فضای کسب و کار کشاورزی، تعیین چارچوب ها و تفهیم قوانین به فعالان کشاورزی در حوزه ی تولید اقدام به همراهی فعالین تولیدی این کشور می نماید.

اهداف اجرای برنامه ی bdc  در مالزی عبارتند از:

  • ارائه ی آخرین اطلاعات سرمایه گذاری در تمام سطوح زنجیره تامین کشاورزی
  • جذب و متقاعد کردن سرمایه گذاران در جهت سرمایه گذاری
  • تبدیل شدن به مرجع برنامه ریزی و اجرای سرمایه گذاری بخش کشاورزی

این مرکز به منظور بهبود وضعیت تولیدات بخش کشاورزی علاوه بر مذاکره با سرمایه گذران داخلی، با سرمایه گذاران خارجی نیز جهت حضور در تولید کشاورزی این کشور اقدام به مذاکره می کند.

چارچوب حمایتی از تولید داخلی با دراختیار داشتن بازاریابی محصولات تولیدی

یکپارچگی و مدیریت تولید و بازرگانی در ساختار سیاسی-اقتصادی کشور مالزی یکی از برنامه های مهم و اساسی دولت این کشور است.

به گونه ای که بخش های تولیدی مالزی همواره وظایف بازاریابی را نیز خود برعهده دارند و در جهت بهبود وضعیت تولید اقدام به سیاستگذاری می کنند.

منبع: وزارت کشاورزی مالزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.