۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۷۹۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

وزارت توسعه ترکیه ساختاری منظم و شفاف دارد و برنامه های توسعه ای را به طور دقیق تدوین می‌کند. این وزارتخانه یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار در بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه و دستیابی به اهداف تعیین شده بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد یکی از اصول موفقیت نهادهای متولی پیشرفت در کشورهای مختلف ساختار دقیق و منظم آنان است. وزارت توسعه ترکیه نیز از این امر مستثنی نیست. این وزارتخانه با ساختاری دقیق و هدفمند به تدوین برنامه های میان مدت و بلندمدت می پردازد.

وزارت توسعه ترکیه مسئول تدوین برنامه های توسعه کشور است. در نظر گرفتن یک وزارتخانه برای این هدف نشان می دهند دولت ترکیه اهمیت زیادی برای مسئله توسعه و پیشرفت قائل است. این وزارتخانه با ریاست وزیر توسعه ترکیه دو معاون و چهار قائم مقام دارای ۹ مرکز است که هرکدام از این ۹ مرکز یک مسئولیت را برعهده دارند.

حوزه های تمرکز ۹ مرکز وزارت توسعه ترکیه

مرکز اقتصادی و اجتماعی با دارا بودن چندین دپارتمان مسئول رصد، تحقیق و تدوین برنامه های این حوزه است. حوزه هایی از جمله کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، محیط زیست و توزیع عادلانه درآمد اولویت های این مرکز برای برنامه ریزی به شمار می روند.

مرکز برنامه های سالانه با دو هدف اصلی ارزیابی برنامه ها و نظارت بر شرکت های دولتی و بودجه، به حفظ تعادل در بودجه دریافتی هر مرکز و خروجی های آن نظارت دارد.

دیگر مراکز این وزارتخانه هرکدام در سال های گذشته با تعهد به انجام وظیفه درست خود توانسته اند اهداف برنامه چهار ساله ۲۰۱۴-۲۰۱۸  را محقق سازند. این مراکز در انجام وظایف خود با ۳ مرکز ارزیابی- نظارت، مدیریت – هدایت اسناد و سیستم های اطلاعاتی و دپارتمان تدوین استراتژی های کلی ترکیه همکاری می نمایند.

در نمودار زیر چارت سازمانی وزارت توسعه ترکیه نشان داده شده است.

یکی از برنامه هایی که توسط وزارت توسعه ترکیه طراحی و تدوین شده برنامه دهم توسعه این کشور است. این برنامه با هدف های اقتصادی اجتماعی بر ۷  اصل استوار است.

اهداف اصلی وزارت توسعه ترکیه برای پیشرفت کشور در سال ۲۰۲۳ :

  • تحول ساختاری بر مبنای ارزش های اصیل ترکیه و انتظارات شهروندان
  • رشد اقتصادی بالا و با ثبات
  • زندگی شاد، باشکوه و شرافتمندانه برای هر شهروند ترکیه ای
  • افزایش سطح کیفیت زندگی در ترکیه
  • کاهش تفاوت میزان توسعه شهرهای ترکیه
  • تحول در خدمات عمومی و قابل دسترس بودن آن برای همه
  • تبدیل شدن به یک کشور با درآمد سرانه بالا

در نمودار زیر محورهای اساسی و اهداف دهمین برنامه توسعه ترکیه نشان داده شده است.

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، دهمین برنامه توسعه ترکیه از ۴ محور اساسی تشکیل شده است که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

جامعه امن

این برنامه توسط وزارت توسعه ترکیه به منظور گسترش رفاه اجتماعی پایدار و همه جانبه تدوین شده است. توجه به امنیت اجتماعی، گسترش مدارس و مراکز آموزشی،‌ کاهش نرخ اقتصاد زیرزمینی (غیررسمی) از ۳۷.۵ درصد به ۳۰ درصد و تقویت پایه های سرمایه اجتماعی از روش های این برنامه برای رسیدن به هدف مذکور است.

تولید و رشد پایدار

برای افزایش درآمد سرانه کشور ترکیه، این وزراتخانه با رصد دقیق مشکلات حوزه تولید کشور، برای تسریع روند صنعتی شدن و انباشت سرمایه، برنامه هایی را تدوین کرده است. هدف این برنامه رسیدن به رشد اقتصادی ۵.۵ درصد و ایجاد ۴ میلیون شغل است.

افزایش نرخ سود سرمایه گذاری در بخش های دولتی، افزایش بودجه برای تحقیق و توسعه، توجه به بخش گردشگری خارجی و افزایش درآمد گردشگری تا ۴۵ میلیارد دلار، توجه به بخش کشاورزی و ظرفیت بنادر را می توان از مسیر های دستیابی ترکیه به رشد اقتصادی بالا و تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه و حتی جهانی دانست.

کشوری پاک و بدون آلودگی

یکی از اهداف این برنامه بهبود دسترسی به آب سالم و آشامیدنی است. توجه به محیط زیست و استفاده مناسب از منابع طبیعی برای همه روستاها و مناطق مختلف ترکیه نیز در این حوزه مورد توجه وزارت توسعه این کشور قرار گرفته است.

وزارت توسعه ترکیه با تدوین برنامه افزایش درآمد روستاییان و توجه به زیر ساخت های تأسیساتی مناطق روستایی قصد دارد که در سال های آینده این مناطق نیز همانند مناطق شهری توسعه پیدا کنند و همه شهروندان ترکیه زندگی سالمی را داشته باشند.

همکاری های بین المللی برای توسعه

هدف این برنامه بررسی مسیر توسعه کشورها است. وزارت توسعه ترکیه در قالب این برنامه قصد دارد با همکاری های خود به عنوان نهاد متولی پیشرفت کشور، برای تبادل تجربیات و تسریع روند توسعه ترکیه با دیگر کشور ها همکاری کند.

منبع: گزارش وزارت توسعه ترکیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.