۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۶۶۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان، مشکلات اساسی این کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد و برای هر زمینه ای برنامه هایی را در راستای بهبود شاخص ها تدوین می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد پاکستان توانسته است با اجرای برنامه های وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات، رشد اقتصادی خود را در سال ۲۰۱۷ به ۵.۳ درصد برساند. این رقم به عنوان بالاترین نرخ رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته این کشور بی سابقه بوده است.

بر این اساس بخش کشاورزی پاکستان نرخ رشد ۴.۱ درصدی داشته است و همچنین دامداری، ماهیگیری و جنگلداری به ترتیب رشد ۳.۴ ، ۱.۲ و ۱۴.۵ درصد رشد کرده اند. اجرای برنامه های وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان، در افزایش رشد این بخش های اقتصادی اثرگذار بوده است.

برخی از برنامه هایی که توسط وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان تهیه و تدوین شده است در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

برنامه توسعه خدمات بخش عمومی

این برنامه شرکت ها و نهادهای دولتی را ملزم نموده است از منابع و بودجه شان به منظور سرمایه گذاری در راستای توسعه خدمات بخش عمومی استفاده نمایند. برنامه توسعه خدمات بخش عمومی دولت یکی از الزامات رشد اقتصادی و اجتماعی پاکستان است.

جمعیت

در کشورهای با جمعیت بالا، همچون پاکستان، فشار بر منابع محدود موجب افزایش فقر می شود که عواقب ناخوشایندی بر ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور تحمیل می کند. یکی از برنامه های وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان تدوین سیاست ملی جمعیت است که کمیسیون برنامه ریزی این وزارتخانه آن را تدوین می کند.

سلامت

این وزارتخانه در بحث مراقب های بهداشتی فقرا نیز فعالیت هایی را انجام می دهد. ایجاد سیستم های نظارتی – پزشکی، واکنش به بحران های بهداشتی، طرح ملی واکسیناسیون و بهبود سلامت نوزادان از برنامه های این وزارتخانه است.

نیروی کار، اشتغال و توسعه مهارت ها

توسعه مهارت ها یکی از الزامات تحول اقتصادی و اجتماعی است. از این رو وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان به منظور ارتقا آموزش فنی و حرفه ای جوانان برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است.

اجرای این برنامه ها موجب تربیت نیروی کارآمد برای کشور و در نهایت ارتقاء اجتماعی و اقتصادی کشور می شود. با اجرای برنامه های توسعه مهارت ها، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری در سال گذشته، نرخ بیکاری پاکستان ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

فقر

کاهش فقر یکی از محورهای اصلی برنامه های وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان محسوب می شود و در این راستا این وزارتخانه برنامه هایی همچون طرح وام جوانان و توانمندسازی زنان را در دستور کار قرار داده است.

بهبود وضعیت اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته

در طی دو سال اخیر، ۴۲ میلیارد روپیه، معادل ۳۸۰ میلیون دلار برای پیشرفت مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص داده شد. این برنامه که از سوی وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان اجرایی شده است موجب بهبود امکانات مناطق کمتر توسعه یافته این کشور شده است.

امنیت غذایی و توسعه کشاورزی

پاکستان کشوری با منابع آبی محدود است. از این رو برنامه این وزارتخانه برای بحران آب پاکستان بر ۵ محور استوار است: حفاظت از منابع آبی؛ مدیریت آب های زیر زمینی؛ ساخت سدهای کوچک، متوسط و بزرگ؛ حافظت از زیر ساخت ها؛ و تحقیق و توسعه در این زمینه به منظور افزایش بهره وری.

دولت پاکستان برای دستیابی به اهداف مذکور ۳۸ میلیارد روپیه معادل ۳۴۰ میلیون دلار، برای سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ اختصاص داده است.

در بخش کشاورزی نیز این وزارتخانه بسته یک سیاستی، با هدف حمایت از محصولات کشاورزی و تخصیص بودجه بیشتر برای ثبات بازار محصولات کشاورزی، ارائه داد که نتایج مثبتی را نیز در پی داشته است.

تحصیلات تکمیلی

وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان برای بخش آموزش عالی برنامه هایی همچون افزایش سطح دسترسی به آموزش عالی را در دستور کار دارد.

طرح هایی همچون ایجاد دانشگاه جدید و گسترش آن، ارائه بورس تحصیلی و افزایش امکانات دانشگاه ها برای تحقق این هدف تدوین شده و در دستور کار قرار گرفته است.

بخش تولید، معدن و تجارت

بخش صنعتی پاکستان با چالش های بسیاری مواجه است از جمله این چالش ها می توان به عدم وجود سیاست های صنعتی، تکنولوژی قدیمی، تعامل ضعیف دانشگاه و صنعت و هزینه بالای تولید اشاره کرد. وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان در این زمینه نیز پروژه هایی را در جهت احیای بخش صنعت آغاز کرده است.

کوریدور اقتصادی چین- پاکستان

یکی از پروژه های مهم این وزارتخانه کریدور اقتصادی چین پاکستان است. این پروژه نه تنها به چین و پاکستان کمک خواهد کرد بلکه تأثیر مثبتی بر ایران، افغانستان، هند و دیگر کشورهای منطقه نیز خواهد داشت. از مزایای این طرح می توان به افزایش ارتباطات و مبادلات پاکستان با کشور چین و دیگر کشورهای منطقه اشاره کرد.

همچنین وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات برنامه هایی را در زمینه جوانان و ورزش، تأسیس ورزشگاه برای جوانان، توسعه بازارهای مالی، پولی و بازار سرمایه، بهبود تراز پرداخت ها، مسکن، اصلاحات نهادی و حکومتی، انرژی، آب، تغذیه، محیط زیست، تغییرات اقلیمی، علم و تکنولوژي،‌ حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات تدوین کرده است. اجرای این برنامه ها در سال های اخیر به بهبود شاخص های منجر شده است.

منبع: گزارش وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.