۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۶۲۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

پتروشیمی هگمتانه یکی از قدیمی ترین پروژه های نیمه تمام پتروشیمی کشور محسوب می شود که هر روز تأخیر در عملیاتی شدن آن، کشور و استان همدان را متضرر می کند. پروژه‌ی ۲۰۰ میلیارد تومانی پتروشیمی هگمتانه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و نیاز به چند قدم دیگر برای بهره برداری دارد؛ طرحی که کمترین نتیجه آن در منطقه ایجاد ۲۰۰ شغل مستقیم خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد شهریور سال ۸۱ بود که مجوز تأسیس پتروشیمی هگمتانه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد تا همدان صاحب سهمی از صنایع پتروشیمی شود؛ اما امروز بعد از پانزده سال وضعیت این پروژه چیزی جز توقف چند ساله نیست.

بررسی ها نشان می دهد توقف این پروژه بیشتر از حاشیه ها نشئت می‌گیرد؛ حاشیه هایی که کمترین نتیجه‌ی آن از بین رفتن عمر مفید تجهیزات این پتروشیمی و قدیمی شدن تکنولوژی آنها است.

در جدول زیر اطلاعات مختصری در مورد شرایط کنونی پتروشیمی هگمتانه گردآوری شده است:

همانطور که مشاهده می شود پروژه‌ی ۲۰۰ میلیارد تومانی پتروشیمی هگمتانه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و نیاز به چند قدم دیگر برای بهره برداری دارد؛ طرحی که کمترین نتیجه آن در منطقه ایجاد ۲۰۰ شغل مستقیم خواهد بود.

منافع ملی این پروژه تنها در اشتغال زایی آن خلاصه نمی شود بلکه با تکمیل یکی از زنجیره ها ارزش پتروشیمی در این پروژه، سبب عدم خروج ارز کشور و همچنین تقویت توان کشور برای مقابله با تحریم ها می گردد.

البته باید اشاره داشت که اگر از زوایه‌‌ی منافع ملی به طرح های صنعت پتروشیمی نگاه کنیم، پروژه‌ی پتروشیمی هگمتانه را می توان سر آغاز سلسله پتروشیمی ها‌ی دارای تعریف اشتباه دانست.

آیا پتروشیمی هگمتانه درست جانمایی شده است؟

کارشناسان توسعه صنعت پتروشیمی در همدان را از اساس اشتباه می دانند؛ شاید در شرایطی این موضع بر خلاف خواست عمومی مردم همدان باشد اما بعد از افتتاح دو پتروشیمی هگمتانه و ابن سینا و عملیاتی شدن این دو طرح، مردم شاهد بروز نشانه هایی خواهند بود که محیط زیست استان را با خطرات جدی رو به رو می کند.

همچنین خوراک پتروشیمی هگمتانه از منطقه‌ی ویژه اقتصادی تامین می شود؛ به عبارت دیگر یک فاصله‌ی ۷۰۰ کیلومتری بین خوراک و مجتمع وجود دارد. فاصله ا‌ی که جنبه اقتصادی طرح را تحت تاثیر قرار می دهد و سهام داران را نسبت به بهره برداری نهایی دلسرد می کند.

از دیگر سوی، اختلاف بین سهام دار اصلی با شرکت پتروشیمی ایران بر سر مسائل مختلف سبب شده است که چند سال تاخیر در بهره برداری از پروژه ایجاد بشود؛ بسیاری از اختلافات ایجاد شده حاصل از عدم شفافیت در پروژه است.

راه اندازی پتروشیمی هگمتانه نزدیک است

با وجود تمام ایراداتی که به طرح هگمتانه وارد است، از آنجا که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته باید هر چه سریعتر تکمیل گردد. این روزها خبرهای امیدوارکننده ای شنیده می شود مبنی بر اینکه وراث اصلی ترین سهام دار شرکت پتروشیمی هگمتانه بعد از مدت ها جدال با وزارت نفت، تسریع در راه اندازی پروژه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

آنچه که از خبرها می توان برداشت کرد، چنین است که خانواده علاقبندیان (سهام دار عمده پی وی سی همدان) تنها با شرط امکان خرید سهم ۳۲ درصدی شرکت ملی پتروشیمی در هگمتانه، حاضر به عملیاتی کردن پروژه است.

از طرفی در راستای تسریع در راه اندازی هگمتانه، این پتروشیمی در مسیر تعیین قیمت است؛ با نهایی شدن قیمت گذاری تا پایان سال، کار واگذاری این طرح نیمه تمام انجام خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.