۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۴۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا رسما افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را اعلام کرد و با این اقدام نشان داد به قول خود مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی پایبند است.

به گزارش مسیر اقتصاد مدتی قبل تولیدکنندگان داخلی آمریکا به وزارت تجارت خارجی این کشور، علیه واردات محصولاتی همچون سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی شکایت کرده بودند.

وزارت تجارت خارجی آمریکا نیز با بررسی شکایت تولیدکنندگان داخلی به افزایش قابل توجه تعرفه واردات این محصولات به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی رأی داده بود.

تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی رسما افزایش یافت

در این راستا روز گذشته دولت آمریکا رسما خبر افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را اعلام کرد. به این ترتیب از این پس تعرفه واردات سلول های خورشیدی به ۳۰ درصد و تعرفه واردات ماشین لباسشویی به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

عمده سلول های خورشیدی وارداتی آمریکا از کشور چین تأمین می شود که سهم قابل توجهی در کل بازار این محصول در آمریکا را به خود اختصاص داده است. افزایش تعرفه واردات این محصول به طور قابل توجهی بر کاهش رقابت پذیری محصولات وارداتی در برابر محصولات تولید داخلی اثرگذار خواهد بود. از این رو انتظار می رود در آینده میزان واردات سلول های خورشیدی آمریکا به طرز چشمگیری کاهش یابد.

اغلب ماشین های لباسشویی وارداتی آمریکا نیز شامل دو برند کره ای ال جی و سامسونگ هستند که از کارخانجات این دو شرکت در کشورهای مختلف دنیا به آمریکا وارد می شوند. آمریکا به این دو شرکت اعلام کرده است اگر قصد دارند بازار این کشور را از دست ندهند، بخش بیشتری از محصولات خود را در داخل این کشور تولید نمایند.

دولت آمریکا به حمایت از تولید کنندگان داخلی پایبند است

افزایش تعرفه واردات به منظور حمایت از تولیدات داخلی، یکی از شعارهای اصلی ترامپ از زمان انتخابات ریاست جمهوری است. ترامپ با اقدام اخیر خود به مردم این کشور نشان داد به قول خود در این زمینه پایبند است.

رابرت لایتزیر نماینده تجاری دولت آمریکا در این خصوص گفت: «اقدام اخیر دولت در افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی نشان داد این دولت همواره از کارگران، کشاورزان، تولیدکنندگان و فعالین کسب و کار آمریکا حمایت می کند.»

افزایش تعرفه اقدامی نمادین برای آگاه نمودن شرکای تجاری آمریکا

در طول یک سالی که از شروع به کار دولت جدید آمریکا می گذرد، این کشور بارها علیه محصولات وارداتی از دیگر کشورهای جهان از ابزار افزایش تعرفه واردات استفاده کرده است.

علاوه بر این دولت آمریکا در طول ماه های ابتدایی سال گذشته، از توافق تجاری چندجانبه با کشورهای دو سوی اقیانوس آرام کنار کشید و مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا را نیز متوقف کرد.

دولت ترامپ در زمینه بازبینی مذاکرات توافق تجاری نفتا با کشورهای مکزیک و کانادا نیز شروط متعددی را در نظر گرفته است و اعلام کرده است بدون اعمال آن ها آمریکا از توافق تجاری نفتا کنار خواهد کشید.

کارشناسان تجارت خارجی معتقدند دولت آمریکا علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی، اهداف دیگری را از افزایش تعرفه واردات در سر دارد. این اقدام دولت آمریکا در واقع یک اقدام نمادین محسوب می شود تا به دیگر کشورهای جهان نشان دهد در حمایت از تولیدکنندگان داخلی مصمم است.

آمریکا علاوه بر بازبینی توافق تجاری نفتا، در زمینه توافق تجارت دوجانبه با کره جنوبی نیز شروطی را مطرح نموده و در تلاش است آن ها را در بازبینی توافق تجاری خود با این کشور اعمال نماید.

قانون های آمریکا اجازه افزایش تعرفه را به دولت داده است

آمریکا در حال حاضر یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی محسوب می شود و موظف است از قوانین این سازمان در زمینه محدودیت های تجاری پیروی نماید.

با این حال قوانین داخلی آمریکا دست رئیس جمهور این کشور را در زمینه افزایش تعرفه واردات باز گذاشته اند. در موارد اخیر دولت آمریکا از قوانینی استفاده کرده است که در سال ۱۹۷۴ میلادی به تصویب رسیده است و از سال ۲۰۰۱ میلادی تا به حال مورد استفاده رئیس جمهورهای آمریکا قرار نگرفته است.

این قانون به رئیس جمهور آمریکا اجازه داده است بدون توجه به قوانین بین المللی، تعرفه واردات محصولات را به هر اندازه ای که بخواهد، افزایش دهد.

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.