۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۳۹۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

وزرات برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان یک نهاد سیاست گذاری دولتی است که توسط نخست وزیر این کشور رهبری می شود. این نهاد با تدوین برنامه های توسعه و نظارت بر آن موجب تسریع حرکت کشور در مسیر پیشرفت می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور پاکستان اهمیت ویژه ای برای مقوله پیشرفت و توسعه قائل است و از این رو یک وزارت خانه در این کشور با نام وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات مشغول فعالیت در این زمینه است.

تاریخچه شکل گیری وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان

وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان در شکل اولیه خود در سال ۱۹۴۸ با عنوان هیئت چند نفره ای به منظور توسعه این کشور تأسیس شد. در ادامه در سال ۱۹۵۷ این نهاد با ریاست نخست وزیر این کشور به هیئت ملی برنامه ریزی تغییر نام یافت. پس از آن نیز با گذشت چند سال این هیئت توان داخلی خود را افزایش داده و با رهبری رئیس جمهور پاکستان در سال ۱۹۶۱ به کمیسیون برنامه ریزی پاکستان تبدیل شد.

در سال ۱۹۸۲ بار دیگر این نهاد ساختار درونی خود را تغییر داد و شروع به بازسازی و تعریف مجدد وظایف خود نمود. در این زمان این کمیسیون با ریاست وزیر دارایی به کار خود ادامه داد.

در نهایت در سال ۲۰۱۳ این کمیسیون به عنوان یک نهاد برنامه ریزی شروع به تحول و تعریف مجدد اهداف و وظایف خود می کند و وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات نام گذاری می گردد. از آن زمان تا به حال این وزارتخانه تحت رهبری و هدایت نخست وزیر این کشور قرار می گیرد.

سیاست گذاری عمومی و مالی مأموریت ویژه نهاد متولی پیشرفت پاکستان

یکی از مسئولیت های وزارتخانه برنامه ریزی توسعه و اصلاحات، سیاست گذاری عمومی و مالی پاکستان است. این وزارتخانه مطالعات و تحقیقات سیاست گذاری دولتی را به منظور رشد اقتصاد ملی و گسترش زیر ساخت های عمومی در کنار وزارت دارایی پاکستان بر عهده دارد.

در نمودار زیر ساختار این وزارتخانه نشان داده شده است.

وظایف وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان

چندین مسئولیت کلی برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است که به آن ها اشاره می شود:

۱- تقسیم وظایف به درستی در میان نهادهای دولتی در ایالات برای جلوگیری از تکرار و موازی کاری؛

۲- بهبود ظرفیت های سازمانی از طریق شناسایی مهارت ها در موضوعات مختلف در تمام موسسات و سازمان های دولتی؛

۳- اصلاح قوانین کسب و کار در جهت کارایی، حمایت از مشتری، کاهش هزینه ها و شفافیت؛

۴- طراحی و تدوین خدمات عمومی؛

۵- الزام قانونی برای اجرای طرح ها.

اختیارات وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات

این وزارتخانه به منظور اجرای بهتر وظایف خود، اختیاراتی دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

۱- تحقیق و مطالعه در مورد مسائل مختلف کشور؛

۲- تشکیل کمیته های تخصصی؛

۳- برگزاری جلسه برای بررسی و گفت و گو در مورد چگونگی اجرای این طرح ها و تعیین مسئول برای اجرای این برنامه ها.

سند چشم انداز ۲۰۲۵ وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان

چشم انداز ۲۰۲۵ پاکستان بر پذیرش تحول، پیشرفت و ایجاد فرصت های جدید با تکیه بر نقاط قوت استوار است. این وزارتخانه معتقد است اگر منابع کشور به درستی مدیریت شود پاکستان می تواند به عنوان یک کشور بزرگ و قدرت اقتصادی در منطقه ظاهر شود.

این وزراتخانه برنامه های توسعه ملی کشور را تدوین و اجرای آن را ارزیابی می کند. وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات با ارزیابی وضعیت اقتصادی به منظور تدوین سیاست های درست اقتصادی و ارزیابی منابع انسانی برای تقویت این منابع و توجه ویژه به مناطق روستایی کشور قصد دارد با استراتژی سال ۲۰۲۵، کسب و کار پاکستان را رونق بخشد و پایه های رفاه جامعه را تقویت نماید.

وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحلات از فعالیت های بخش خصوصی و سرمایه گذاری های آنان در فعالیت های اقتصادی حمایت می کند. همچنین حمایت از فعالیت های اقتصادی کوچک و نوپا، نظارت بر رقابت اقتصادی در پاکستان و تعیین استراتژی برای بهبود آن، افزایش سرمایه اجتماعی، کاهش فقر، ترویج گفتمان توسعه، افزایش مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی و ایجاد ظرفیت های جدید در کشور از دیگر اهداف مهم این وزارتخانه است.

برگرفته از:  وزارت برنامه ریزی توسعه و اصلاحات و نشریه وزارت بهره وری ملی پاکستان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.