۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۳۶۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

کشور روسیه در جهت کاهش وابستگی به دلار آمریکا، اقدامات متعددی برای استفاده از روبل در تجارت با شرکای تجاری خود انجام داده است. در حال حاضر سهم روبل از تجارت بین کشورهای عضو شوروی سابق بیش از ۷۵ درصد است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته بانک مرکزی روسیه، روبل می تواند نقش مهمی را در تبادلات تجاری بین کشورهای شوروی سابق ایفا کند. ارز روسیه در تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع به دنبال رقابت با دلار است.

بانک مرکزی روسیه می گوید که تا سال ۲۰۳۵، واحد پولی روسیه می تواند در میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا – یک بلوک تجاری و سیاسی میان روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان- گسترش یابد. همچنین می تواند در میان کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز توسعه یابد.

در حال حاضر ارزش معاملات انجام شده به روبل، در میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۶۹ میلیارد دلار است. این میزان برای دلار آمریکا ۱۸ میلیارد دلار و برای یورو نیز ۵ میلیارد دلار است.

در شش سال گذشته، سهم پرداخت های انجام شده به روبل، در بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ۵۶ درصد به ۷۵ درصد افزایش یافته است. در حالی که سهم دلار از ۳۵ به ۱۹ درصد کاهش یافته است.

ترویج موفقیت آمیز روبل، نتیجه نفوذ رو به رشد روسیه در منطقه پس از فروپاشی شوروی است. همچنین روسیه در حال حاضر قصد دارد در تجارت با دیگر کشورها نیز از «ارزهای ملی» استفاده کند.

روسیه در حال مذاکره با کشورهایی از قبیل ترکیه، مصر و ایران است، اما بزرگترین مشکل این بوده است که روبل در سال های اخیر نوسان داشته است. پس از کاهش قیمت نفت، ارزش روبل در برابر دلار از ۳۰ به ۸۰ روبل به ازای هر دلار کاهش یافت.

اما در حال حاضر این نرخ بین ۵۶ تا ۵۷ روبل به ازای هر دلار تثبیت شده است و یکی از معدود ارزهایی است که در ۵۲ هفته اخیر در مقابل دلار ثبات داشته است.

کشورهای عضو گروه بریکس نیز در میان بازارهای کلیدی روسیه برای استفاده از ارزهای ملی و همچنین ترویج روبل قرار گرفته اند. در تجارت روسیه و هند، سهم ارزهای خارجی، به خصوص دلار از ۹۶ به ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در یک سال اخیر چین و روسیه سهم استفاده از یوآن و روبل در تجارت میان خود را از ۱۳ به ۱۶ درصد افزایش داده اند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.