۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۱۰۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

در ۳ سال اخیر قیمت گندم و آرد در بازارهای داخلی پاکستان، به منظور تامین امنیت غذایی همواره مورد حمایت بوده است. در حال حاضر قیمت گندم در پاکستان ۱۲۰۰ تومان تعیین شده که ۲۰ درصد بالاتر از قیمت جهان است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان بین المللی فائو با ارائه ی گزارشی از روند تولید گندم در پاکستان، چشم انداز تولیدی این محصول را برای سال آینده مثبت ارزیابی کرد.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر گندم تولیدی پاکستان در فصل زمستان بارش های نامنظم در اواخر سال گذشته بوده است. با اینحال بر اساس گزارش فائو این کاهش بارش تنها ۱۰ درصد از مناطق تولید گندم را تحت تأثیر قرار داده است و در سایر مناطق نگرانی از بابت تولید این محصول نیست.

ثبات نسبی در تولید گندم نتیجه حمایت موثر دولت پاکستان

طبق گزارش فائو کل تولید غلات در سال ۲۰۱۷ در پاکستان ۴۳.۳ میلیون تن بوده است که از این میزان آمار تولید گندم در حدود  ۲۵.۸ میلیون تن تخمین زده شده است.

میزان تولید گندم پاکستان در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش چشم گیری نداشته است اما ثبات در تولید این میزان از گندم که مقداری بیش از نیاز مصرفی این کشور است در نتیجه حمایت دولت محقق شده است. طبق برآوردهای صورت گرفته میزان صادرات گندم پاکستان در حدود ۷۵۰ هزار تن تخمین زده می شود.

همچنین مسئولین پاکستانی با توجه به ذخایر مازاد گندم، در تلاش هستند میزان صادرات این محصول اساسی را افزایش دهند؛ چرا که هزینه های نگهداری گندم در این کشور بالا بوده و ضایعات این بخش را تا حدود ۸ میلیارد دلار افزایش داده است.

در حال حاضر بخش کمی از مازاد تولید گندم در پاکستان صادر می شود، از این رو مسئولین دولت این کشور در تلاش هستند تا روش هایی برای رونق صادرات درپیش بگیرند.

قیمت گندم در پاکستان ۱۲۰۰ تومان تعیین می شود

به منظور حمایت از غذای اصلی مردم پاکستان، قیمت آرد و گندم در این کشور در ۳ سال گذشته توسط دولت تقویت و حمایت شده است و نزدیک به قیمت های سال گذشته این محصول تعیین می شود.

بر اساس آمارهای تولید گندم، قیمت این محصول در این کشور به ازای هر کیلوگرم در حدود ۱۲۰۰ تومان تعیین شده است که بیش از ۲۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی” ۹۷۰ تومان به ازای یک کیلوگرم” است.

نگرانی دولت در رابطه با تامین امنیت غذایی مناطق مختلف این کشور

با توجه به ذخایر مناسب گندم در پاکستان و همچنین روند تولیدی مناسب در ۳ سال گذشته شرایط امنیت غذایی در این کشور در مجموع در حالت پایداری قرار دارد. اما برخی مناطق این کشور نظیر استان سند و مناطق شمالی پاکستان شرایط مناسبی در تامین غذای کافی ندارند.

در بخش های جنوبی استان سند پاکستان به دلیل شرایط خشکسالی معیشت مردم این کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و حدود ۲.۷ میلیون نفر ساکن در این مناطق در شرایط بحران و اضطراری قرار دارند.

برنج و ذرت پاکستان در مسیر شکوفایی تولید و صادرات 

همچنین میزان تولید برنج پاکستان در سال ۲۰۱۷ با رکورد ۱۱.۱ میلیون تنی ۸ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. علت افزایش تولید برنج، اعمال یارانه های حمایتی کاشت بوده است که موجب سودآور شدن تولید آن شده است. میزان صادرات این محصول نیز با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در حدود ۴.۱ میلیون تن خواهد بود.

میزان تولید ذرت در پاکستان طی سال گذشته در حدود ۵.۷ میلیون تن پیش بینی شده است که به دلیل افزایش تقاضای صنایع داخلی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میزان تولید این محصول افزایش یافته است.

منابع: fao؛ brecorder



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.