۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۰۶۹ ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ دسته: پیشرفت های کشور، تجارت و دیپلماسی کارشناس: صادق احمدی
۷

آمارها نشان می دهد که تعداد افرادی که سالانه از ایران به کشورهای خارجی سفر می کنند، در ۱۰ سال اخیر ۸۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تعداد ایرانیانی که به سفر خارج از کشور رفته‌اند در ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ بر این اساس در سال ۹۵ بیش از ۹ میلیون ایرانی سفر خارجی داشته‌اند.

این گزارش که بر اساس آمارهای خروجی بودجه خانوار بانک مرکزی است، نشان می‌دهد که در این دوره ۱۰ ساله سفر خارجی از ۵ میلیون نفر به ۹ میلیون نفر افزایش پیداکرده است.

معمولاً سفر خارجی در نیازها و هزینه‌های سطوح بالاتر خانوار تعریف می‌شود و عمدتاً خانواده های پردرآمد یک جامعه و کسانی که از سطح نیازهای اولیه فراتر رفته‌اند، به آن می‌پردازند.

وضعیت مسافرت ایرانی‌ها به خارج از کشور

بررسی‌های مسیر اقتصاد پیرامون سفر خارجی در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۶ تعداد ۵.۱ میلیون نفر از ایرانیان به خارج مسافرت کرده‌اند که این تعداد در سال ۹۵ به ۹.۱ میلیون نفر رسیده است.

این داده ها نشان از حرکت با شیب بالای سفر خارجی در ابتدا و انتهای دهه گذشته دارد. نمودار ذیل تصویر وضعیت مسافرت به خارج بر اساس این داده‌ها است و آن‌چنان‌که از این نمودار برمی‌آید، سال‌های ۸۶ و ۸۷ و ۸۸ سفر خارجی رشد بالایی داشته است و شیب مثبت بالایی به نمایش درآمدهِ است.

هرچند که با تحریم کشور پس از سال ۸۹ و افزایش قیمت دلار این روند در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ دچار نوسان‌هایی گشته است، اما در ادامه و با بهبود وضعیت رفاهی، حجم مسافرت خارجی به‌قدری رشد کرده است که جبران همه این سال‌ها شده و تعداد کثیری از ایرانیان به خارج از کشور مسافرت نموده‌اند.

ذکر این نکته در پایان ضروری است که اگر سیاست‌گذاری‌های حوزه گردشگری به سمتی برود که سفرهای آموزشی و فرهنگی سهم بیشتری از سفرهای خارجی را به خود اختصاص دهد، به لحاظ کیفی نیز شاهد اثرگذاری بسیار بالای این مقوله در پیشرفت بلندمدت کشور خواهیم بود.

  1. معمولاً سفر خارجی در نیازها و هزینه‌های سطوح بالاتر خانوار تعریف می‌شود و عمدتاً خانواده های پردرآمد یک جامعه و کسانی که از سطح نیازهای اولیه فراتر رفته‌اند، به آن می‌پردازند.(خوبه خودتون هم میدونید)

    کشور حدود ۸۰ میلیون جمعیت داره:
    جمعیت سفر خارجی از ۵ میلیون به ۸ میلیون افزایش یافته! این رشده؟
    خوب خدا را شکر مرفهین کشور بیشتر مسافرت میرن!
    آیا این افزایش برای اون کارگر ساده که ماهی ۵۰۰ هزار تومان حقوق میگیره رشده؟؟؟

    رشد ملی زمانی صورت میگیره که رشد همه گیر باشه

    از کجا معلوم توی این ۱۰ سال از بس دزد بیشتر شده جیب ملت را خالی میکنند لذا مرفهین بیشتر و بدبخت های کشور بیشتر نشده باشه!

    واقعا شاخص مسخره ای برای رشد بیان کردین
    حداقل بنویسین رفاه برخی خانوارها ! بنویسین رفاه خانوارهای مرفه! بنویسین مردم مرفه ایران!

    ۲۳
    • حق باشماست
      شاید نشه افزایش سفرهای خارجی رو مصداق یک رشد همه گیر دونست و این افزایش رو به معنی پیشرفت کشور به حساب آورد
      اما این آمار میتونه پاسخی بر همون مرفهینی باشه که امروز شاید بزرگترین منتقدین عملکرد جمهوری اسلامی هستند
      از این منظر شاید کار شدن این مطلب بد نبود

      ۰۳

      • اتفاقا این میتونه تاییدی باشه بر انتقاد بر عملکرد جمهوری اسلامی
        چون نظام غلط اقتصادی و وضع موجود باعث شده که افراد ثروتمند با رویه غلط و تصاعدی و ناعادلانه ثروتشان از اوایل انقلاب بیشتر شده و سطح رفاهشان هم بیشتر شده
        اگر آن ها انتقادشان از روی دلسوزی بوده که راست گفته اند
        اگر هم دلسوزی نبوده پس از روی شکم سیری بوده که چقدر مسخره است برای جواب دادن به این افراد چنین گزارشی را نوشت

        ۲۲

  2. آقا سفر اربعین (با اون تعداد زائر) رو باید از این آمار جدا کنیدد تا بتونید تحلیل درستی کنید!

    ۰۰
  3. حرف شما زمانی درسته که ضریب جینی افزایش یافته باشه، اینکه بعد انقلاب ضریب جینی کاهش یافته (فاصله فقیر و غنی کم شده) ، سفر خارجی نشونه مثبتی هست

    ۰۲
  4. اگر آمار خروج به کربلای عراق را کم کنید کاهش شدیدی داشته
    لطفا دروغ ننویسید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.