۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۰۶۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بسیاری از بانک های مرکزی کشورهای اروپایی اعلام کرده اند یوآن را به عنوان قسمتی از ذخایر ارزی خود نگهداری خواهند کرد. این اقدام درپی تصمیم سال گذشته بانک مرکزی اروپا مبنی بر تبدیل قسمتی از ذخایر دلاری به یوآن، در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد اغلب بانک های مرکزی اروپایی روز سه شنبه ۱۶ ژانویه برنامه هایی را برای نگهداری یوآن به عنوان بخشی از ذخایر ارزی خارجی خود اعلام کرده اند. این اقدامات نشان دهنده ارتقاء جایگاه یوآن چین در میان ارزهای اصلی جهان است.

بانک مرکزی بلژیک اعلام کرده است که ۲۰۰ میلیون یورو(۱۷۷.۵ میلیون پوند) ذخایر یوآنی خریداری خواهد کرد. بانک مرکزی کشورهای اسپانیا و اسلواکی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند اما در مورد میزان آن گزارش مشخصی نداده اند.

این اقدام بانک های مرکزی اروپایی درپی تصمیم سال گذشته بانک مرکزی اتحادیه اروپا جهت تبدیل معادل ۵۰۰ میلیون یورو از ذخایر ارزی دلاری خود به ذخایر ارزی یوآنی انجام می گیرد.

نگهداری ذخایر ارزی یوآنی نشان دهنده اعتماد کشورهای اروپایی به یوآن چین است و انتظار می رود دیگر کشورها نیز درپی این اقدام به انجام چنین حرکتی تشویق روی آورند.

نقش یوآن در عرصه بین المللی به طور پیوسته افزایش یافته است، زیرا صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۵ یوان را به سبد ارزی SDR خود افزود. با این اقدام یوآن در کنار ارزهای دیگری از قبیل دلار، یورو، ین و پوند قرار گرفت.

بانک مرکزی انگلستان و سوئیس دارایی های یوآنی را مدیریت می کنند و بوندس بانک آلمان(بانک مرکزی آلمان که نقش مهمی در سیاست های بانک مرکزی اروپا دارد) اعلام کرده است که برنامه هایی برای چنین سرمایه گذاری هایی در دست اجرا دارد. با اینحال تاکنون تمامی بانک های مرکزی اروپایی برای سرمایه گذاری در یوآن متقاعد نشده اند.

در آخرین گزارش برای دوره پایانی سپتامبر ۲۰۱۷، بانک های مرکزی جهان معادل ۱۰۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی یوآنی نگهداری می کنند که افزایش ۱۹ درصدی نسبت به ابتدای این سال داشته است. با ین حال این میزان در حال حاضر نسبت به دیگر ارزهای پر استفاده مقدار قابل توجهی محسوب نمی شود.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.