۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۰۰۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

فناوری بلاک چین به دلیل عدم تمرکز و عدم امکان شناسایی باعث می شود نظام مالی کارآمدتری در جهان شکل بگیرد که در آن منافع سایر کشورها نیز تأمین شود. برخلاف نظام دلاری کنونی که در راستای تأمین هرچه بیشتر منافع آمریکا و متحدانش طراحی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بسیاری از اقتصادهای ملی روند حفاظت از خود که یک روند اجتناب ناپذیر اقتصادی است را آغاز کرده اند. حذف دلار نه تنها توسط کشورها بلکه برای مردم عادی نیز به دلیل رشد فناوری و گسترش دسترسی به اینترنت مورد توجه قرار گرفته است.

دلار آمریکا عامل ناکارآمدی نظام مالی کنونی

دلار آمریکا اصلی ترین ارز ذخیره جهانی است که به واسطه آن یک نظام مالی در سطح بین المللی شکل گرفته است. در حال حاضر این نظام مالی تنها در راستای منافع آمریکا و متحدانش عمل می کند. ایجاد نظام پترودلار، لغو استاندارد طلا و اخیرا بحران مالی ۲۰۰۸ همگی مؤید این ادعا هستند.

عواقب عملی ناپایداری و عدم توازن نظام مالی مبتنی بر دلار با گذشت زمان اندیشه ایجاد یک جایگزین عملی را شکل داده است. جایگزینی که بتواند کشورها را از سلطه دلار رهایی بخشد و در کنار آن اقتصاد بین الملل را دوباره به سمت ارزش واقعی هدایت نماید.

برای کشورهای دارای مقدار زیادی از بدهی دلاری یا کشورهایی که احتمال اخراج از سوئیفت در آینده را می دهند، نیاز برای دور زدن این وضعیت به یک فوریت ویژه تبدیل شده است.

دلار آمریکا ابزاری برای فشار و تهدید کشورها

در طول سال های اخیر آمریکا فشارهای اقتصادی خود بر کشورها را از طریق سازمان های بین المللی از قبیل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی افزایش داده است.

تصمیمات سیاسی آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی، اخراج ایران از سوئیفت را موجب شد. این اقدام آمریکا به مانند هشداری برای سایر کشورها نیز نمود داشته است. بنابراین تصادفی نیست که کشورهایی از قبیل ایران، ونزوئلا، روسیه و کره شمالی جهت کار در فضای اقتصاد جهانی به حذف دلار و استفاده از روش های جایگزین روی آورده اند.

کشورهای جهان به دنبال نظام مالی جایگزین نظام دلاری هستند

ایجاد ارز دیجیتالی توسط ونزوئلا و طراحی نظام پرداخت بین بانکی فرامرزی(CIPS) توسط چین جهت جایگزینی با سوئیفت نمونه هایی از جایگزین های آینده نگرانه برای مقابله با سیاست های آمریکا محسوب می شوند. این نظام های جایگزین با استفاده از ابزارهای مالی و اقتصادی قصد دارند وابستگی کشورها به نظام پرداخت دلاری را کاهش دهند.

تصمیم روسیه برای کنار گذاشتن دلار و استفاده از استاندارد طلای یوآنی چین نیز در راستای مقابله با نفوذ دلاری آمریکا و تحریم های این کشور بوده است. جرکت به سمت حذف دلار به طور فزاینده ای از کشوری به کشور دیگر در حال تکرار و گسترش است.

توسعه فناوری تسهیل کننده حرکت کشورها به سمت حذف دلار

در سال های اخیر توسعه فناوری، استراتژی کشورها برای تمرکززدایی علیه مراکز مالی لندن و واشنگتن را تسهیل کرده است؛ مراکزی که علت اصلی مشکلات جهانی هستند. فناوری در درجه اول این امکان را می دهد که اثرات سوء چاپ نامحدود دلار از بین برود.

احتمالا خیلی زود است مردم عادی بتوانند درک کنند که چه اتفاقی می افتد. اما باید گفت دلار در مقایسه با دارایی های ملموس و حقیقی ارزش پایینی دارد. دارایی هایی مثل طلا در همکاری با مکانیسم ها و ابزارهای مالی به دنبال ایجاد تغییر در بازارهای مالی هستند.

فناوری بلاک چین پایان دهنده هژمونی دلار

آنچه که در بازار ارزهای دیجیتالی با همکاری اینترنت اتفاق می افتد، ایجاد یک پناهگاه امن مالی برای رهایی از محدودیت های مقررات و نظام مالی متمرکز است. نظامی که در اختیار ارزهای بدون پشتوانه ای از قبیل دلار قرار گرفته است.

فناوری پشت پرده این اتفاقات و ایده ها بلاک چین نام دارد که یک مدل قطعی برای انجام معاملات به صورت غیر متمرکز و بدون هرگونه واسطه است. لذا امکان دستکاری و محدودیت نیز در آن وجود ندارد. این هشداری برای آمریکا و متحدانش محسوب می شود که جایگزینی اقتصادی برای نظام مالی تحت سلطه آن ها به وجود آمده است.

تمرکز و شناسایی راحت، دو ویژگی نظام مالی کنونی جهانی است که در لندن و واشنگتن مستقر شده است. یک سیستم ناشناس و غیرمتمرکز با فناوری قابل اطمینان دقیقا همان چیزی است که مخالفان ژئوپولیتیک آمریکا برای پایان دادن به هژمونی آمریکا و دلار به دنبال آن هستند.

منبع: گلوبال ریسرچ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.