۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۸۹۴ ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ دسته: کشاورزی
۰

استفاده بهینه از منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب در نظام توزیع و مصرف، یکی از الزامات کشورهای با جمعیت بالا و منابع آبی محدود است که لازم است از طریق تدوین استراتژی جامع آب مدیریت گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور پاکستان یکی از کشورهای است که از نظر منابع آبی با مشکلات و محدودیت هایی مواجه است. حرکت به سمت استفاده بهینه از منابع آبی و ایجاد مسیرهای جدید تولید آب یکی از مهم ترین برنامه های این کشور در سال های جاری و آتی محسوب می شود.

عدم توجه کافی به مشکل کمبود آب در پاکستان

بر اساس گزارشات سازمان غذا و کشاورزی جهانی(فائو) تا سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۹۴ درصد از منابع آب های تجدیدپذیر کشور پاکستان مصرف شده است. در بخش کشاورزی نیز بخش زیادی از منابع در دسترس کشاورزان پاکستانی به اتمام رسیده است.

با وجود سابقه گسترده مصرف آب در بخش کشاورزی و مشکلات تأمین آب در کشور پاکستان، طرح مسئله بهره وری در استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی قدمتی کمتر از یک دهه دارد.

تدوین استراتژی جامع آب در اولویت کشورها

از طرف دیگر بدون یک استراتژی جامع آب امکان تخصیص بهینه این منبع ارزشمند به بخش های مختلف اقتصادی و مصرفی وجود ندارد. بدون یک استراتژی جامع آب امکان مدیریت چاه های مجاز کشاورزی وجود ندارد و یک سردرگمی در مدیریت چاه های کشاورزی ایجاد می گردد.

کشور پاکستان در سال ۲۰۰۳ میلادی برای اولین بار تدوین استراتژی جامع آب را در دستور کار قرار داد و یک پیش نویس از آن توسط دولت وقت تهیه شد. اما از آن زمان تا به حال دولت این کشور در نهایی نمودن سند استراتژی جامع آب موفق نبوده است.

این درحالیست که کشورهایی همچون هند، نپال و سریلانکا بیش از یک دهه پیش سند استراتژی جامع آب را تدوین نموده اند و آن را در اجرای امور اقتصادی بخش های مختلف در دستور کار قرار داده اند.

سرمایه گذاری دولتی و خصوصی ضرورت بهبود نظام توزیع آب

در طول یک دهه گذشته دولت پاکستان سرمایه گذاری های قابل توجهی به منظور بهبود ساختار توزیع و استفاده از آب در دستور کار قرار داده است. علاوه بر این بسیاری از کشاورزان نیز در جهت اصلاح استفاده از منابع آبی سرمایه گذاری کرده اند.

علاوه بر اصلاح کانال های انتقال آب به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، اقداماتی نظیر ذخیره سازی آب در کنار مزارع کشاورزی و بهبود روش های آبیاری نیز به منظور کاهش هدر رفت منابع آبی لازم و ضروری هستند.

با اینحال همچنان دولت پاکستان در مقایسه با دیگر کشورها از نظر جذب سرمایه های بخش خصوصی در حوزه بهبود نظام توزیع و استفاده از منابع آبی عملکرد مناسبی ندارد.

کاهش هدررفت و توسعه زنجیره تولید راه حل مشکلات بخش کشاورزی

در حال حاضر در کشور پاکستان میزان تولید محصولات کشاورزی در مقایسه با ده سال قبل بیش از ۷ درصد رشد داشته است. این درحالیست که میزان دسترسی مردم به محصولات غذایی ۶ درصد کاهش یافته است.

این مسئله نشان می دهد که در طول ده سال اخیر استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی افزایش یافته اما در نهایت میزان تولید مفید این بخش کاهش یافته است.

بنابراین وزه یکی از مشکلات اصلی پاکستان در تأمین نیازهای غذایی هدررفت منابع بعد از زمان کشت است. از این رو سیاست هایی همچون توسعه زنجیره های تکمیلی مواد غذایی برای استفاده بهینه از تولیدات بخش کشاورزی یکی از الزامات این کشور در استفاده بهینه از منابع آبی در تأمین امنیت غذایی است.

بخش کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی یک کشور است که تأمین کننده نیازهای اساسی مردم محسوب می شود. از این رو در کشورهایی همچون پاکستان که نیاز به منابع غذایی و آبی مردم رو به افزایش است، مدیریت منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن ها از طریق تدوین استراتژی جامع آب لازم و ضروری است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.