۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۵۲۹ ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

درپی حمایت مؤثر دولت ترکیه از تولید و صادرات در صنعت طلا و جواهر سازی، میزان صادرات این بخش در سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۳.۳ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۷ صادرات صنعت طلا و جواهر کشور ترکیه به ۳.۳ میلیارد دلار رسید که در طول ۵ سال اخیر ۶۰ درصد رشد داشته است. در این مدت کشورهای امارات و عراق مقاصد عمده صادراتی کشور ترکیه بوده اند.

امارات و عراق مهمترین واردکنندگان جواهرات ساخت ترکیه

بر اساس اعلام انجمن صادر کنندگان طلا و جواهر ترکیه، امارات با رقم ۱ میلیارد دلار بیشترین سهم را از واردات جواهرآلات ساخت ترکیه داشته است. پس از امارات عراق با ۶۵۲ میلیون دلار و هنگ کنگ با ۱۶۲ میلیون دلار جایگاه دوم و سوم را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص دادند.

بنا به اعلام انجمن مذکور در میان کشورهای اروپایی و خاورمینه، ترکیه دارای بیشترین ظرفیت تولید جواهرآلات است. این کشور در بین تولیدکنندگان این نوع محصولات در جهان جایگاه دوم و در بین صادرکنندگان آن جایگاه نهم را از آن خود کرده است.

حمایت دولت از تولید و صادرات عامل رشد صنعت طلا و جواهر ترکیه

به گفته‌ی یک مقام مسئول دو عامل در رشد صنعت طلا و جواهر ترکیه در سالهای اخیر  نقش داشته‌اند. اولین عامل عبارت است از اقدامات حمایتی دولت ترکیه نظیر بازاریابی و برگزاری نمایشگاه‌ها و مدیریت مناسب تعرفه‌ها و دومین عامل به تغییر قوانین مالیاتی و گمرکی امارات نسبت به صنعت جواهر بازمی‌گردد.

به موجب قوانین جدید، ۵ درصد حقوق گمرکی و ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت جواهر امارات اعمال می‌شود. گفته می‌شود این اقدام امارات تحت فشار کشورهای عرب همسایه مانند عربستان صورت گرفته است.

بنا به گفته‌ی دبیر انجمن صادرکنندگان طلا و جواهر ترکیه از زمان اقدام امارات به وضع مالیات بر صنعت طلا و جواهر تاکنون ۱۱۰ شرکت به ترکیه کوچ کرده‌اند که اکثر آنها از دبی آمده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد که استانبول به یکی از مهمترین مراکز تجارت طلا تبدیل شود. وی گفت امارات این جایگاه را به دلیل وضع مالیات از دست خواهد داد.

آناتولی

مرکز اقتصادی عراق

روزنامه‌ی دیلی صباح



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.