۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۲۸۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ دسته: دولت و حکمرانی
۲

از منظر شاخص تولید ناخالص داخلی، کشور روسیه در بین قدرت های برتر جهان جایگاهی ندارد. درحالیکه این کشور یکی از بزرگترین قدرت های جهانی است و این مسئله نشان از عدم کارایی شاخص GDP در اندازه گیری قدرت اقتصادی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر یک روزنامه کانادایی در یک مطلب تحلیلی این سئوال را مطرح نموده است: «چطور کشور روسیه – که منابع مالی کمتری از کانادا و جمعیتی کمتر از نیجریه دارد – قادر است در اداره جهان اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد؟»

نویسنده مطلب فوق دو عنصر بهره مندی از سلاح های هسته ای و قدرت دیپلماسی را نقاط قوت کشور روسیه دانسته است و از آن ها را به عنوان دلایل اصلی ارتقاء جایگاه بین المللی این کشور نام برده است. با اینحال این دو مورد تمامی نقاط قوت روسیه نیست و در عمل نویسنده نتوانسته است پاسخ مناسبی به سئوال مطرح شده ارائه کند.

در واقع در پاسخ به سئوال مطرح شده باید گفت روسیه از منابع مالی کمتری از کانادا برخوردار نیست و در نتیجه بخش اول توصیف سئوال از روسیه غلط است. همچنین کمتر بودن جمعیت این کشور از نیجریه نیز دلیل بر عدم توانایی این کشور در جهان ندارد.

شاخص GDP با بزرگنمایی به مردم معرفی شده است

آنچه باعث می شود مردم کشورهای جهان تصور کنند روسیه منابع مالی کمتری در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در اختیار دارد، تصور اشتباه آن ها نسبت به شاخص تولید ناخالص داخلی یا همان GDP است.

در حال حاضر بر اساس شاخص GDP میزان تولید اقتصادی کانادا بیشتر از روسیه است. همچنین میزان تولید داخلی کشور آلمان بیش از دو و نیم برابر کشور روسیه اندازه گیری شده است.

بر اساس این شاخص باید قدرت اقتصادی روسیه کمتر از کانادا و به مراتب کمتر از آلمان باشد؛ درحالیکه این مسئله در عمل صادق نیست و نشان از بزرگنمایی در ارائه شاخص GDP دارد.

نسبت برابری واحدهای پولی در شاخص GDP مؤثر است

محاسبه شاخص GDP کشورها با استفاده از نرخ برابری دلار به دیگر ارزها انجام می گیرد. بنابراین چنانچه این نرخ به درستی در محاسبه تولید داخلی لحاظ نشود، درنهایت مقدار به دست آمده با واقعیت تناسبی نخواهد داشت.

کشور روسیه در طول سال های اخیر به دستاوردهای مطلوبی در اقتصاد داخلی دست یافته است و در عین حال توانسته است نفوذ خود در دیگر کشورهای جهان را افزایش دهد.

قدرت اقتصادی روسیه در شاخص GDP نشان داده نشده است

در حوزه هایی همچون صنعت فضانوردی، تولید سیستم کنترل ماهواره ای، تولید موتور موشک های فضا نوردی و صادرات آن به کشورهایی همچون آمریکا، تولید سلاح های نظامی با فناوری بالا، انرژی هسته ای، تولید هواپیماها و هلی کوپترهای مسافربری و نظامی، تولید وسایل حمل و نقل سنگین، فناوری ساخت بزرگراه ها و پل های بزرگ، سدها و دیگر سازه های بزرگ، تولید و صادرات محصولات غذایی و کشاورزی، ذخایر عظیم انرژی و فناوری های استخراج نفت و گاز، منابع معدنی، صنعت داروسازی، برنامه نویسی کامپیوتری، توسعه شبکه های اجتماعی و دیگر حوزه های مشابه کشور روسیه یک کشور پیشتاز در جهان محسوب می شود.

در حالیکه کشورهایی همچون کانادا و آلمان در بسیاری از این حوزه ها دستاوردی نداشته اند. اما در محاسبه شاخص GDP این موارد لحاظ نمی گردد و از این رو این شاخص نمی تواند قدرت اقتصادی کشورها را به درستی نمایندگی نماید.

رتبه بندی کشورها بر اساس شاخص GDP قابل باور نیست

بنابراین رتبه بندی کشورها بر اساس شاخص GDP که در آن روسیه پایین تر از کشورهایی همچون کانادا قرار می گیرد نه تنها قابل باور نیست بلکه مضحک است.

بر اساس شاخص های کنونی مردم روسیه از مردم کشورهایی همچون کانادا، آلمان و اسپانیا ثروت کمتری دارند. اما درست تر آن است که تعریف ثروت اصلاح شود و در آن صورت بار دیگر به محاسبه ثروت مردم کشورها و قدرت اقتصادی آن ها پرداخته شود.

منبع: راشا اینسایدر

  1. اقایی که داری مطلب میخونی خودتو به اون راه نزن انگلیس با فیلتر شکن عبارت Economic ranking of countries بزن و ۲۰۱۹ با ۴۲ سال قبل مقایسه کن یعنی سال ۱۹۷۶ ببین پیشرفت کردیم یا عقب رفت داشتبم بعدش تعصب و جاهلیت کنار بزار و عمیق چشتو به واقعیت باز کن اینا هر چی میگن پیشرفت کردیم به والله قسم دروغ و عوام دارن فریب میدن ماشالله سواد که داری عمیق فکر کن انقدر با ترویج جاهلیت مردم گول نزنید که اون دنیا جوابگو خواهید بود این انقلاب برا ما ثمره ای جز فقر و عقب ماندگی نداشته !!!

    ۴۱
    • من نمیگم که ما پیشرفته ترین کشور دنیا هستیم یا حتی جزو ده تا کشور پیشرفته جهان ولی حتما جزو کشور های پیشرفته جهان هستیم و این رو میشه از عدم استقبال کشور های غربی و شرقی برای حمله به ایران دید. چرا که فقط و فقط در منابع نفت ما جایگاه پنجم جهان رو داریم و این یعنی یع لقمه چرب و نرم برای آمریکا و متحدانش و تنها چیزی که میتونه جلوی اونا رو بگیره پیشرفت قدم نظامی ایرانه و اما چرا آمار های جهانی و عبارت Economic ranking of countries توی اینترنت ممکنه ما رو جزو کشور هایی با کمترین میزان از رفاه اقتصادی و بیشترین نا عدلالتی و فساد و ... نشون بده . چون هم همه فرمول های اقتصادی مطابق با رفتار های اقتصادی اونهاست و تمام آمارگیری ها هم توسط شرکت های غربی انجام میشه و هم اینکه این هم بخشی از پروپاگاندای رسانه ای غربه که اگر شما هم مثل ایران بخواید مستقل بشید و از کنترل ما خارج . طبق همه ی آمار های اقتصادی به بدترین کشور جهان تبدیل خواهید شد .
      .
      اما این تئوری های نوشته شده و متوهمانه غربی تا حالا توی عراق و یا افغانستان و یا لیبی و یا مصر و یا عربستان و ... باعث پیشرفت پایدار اقتصادی شده ؟

      در واقعیت عراق زمان صدام بهتر بود یا عراق بعد از اشغال آمریکا .
      حکومت مستقلانه بی خرد ترین فرد یک کشور به مراتب کم ضرر تر از چکمه های اشغالگره و همه ی این آمار های غربی هم ابزاری برای ایجاد زمینه اشغال.

      ۱۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.