۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۱۱۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

دولتمردان پاکستان با هدف کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید در این کشور به دنبال تدوین یک بسته ی جامع برای ارتقاء تجارت دوجانبه با عربستان سعودی هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولتمردان پاکستان در حال تدوین یک بسته ی جامع برای ارتقاء تجارت دوجانبه با عربستان سعودی هستند.

به منظور شناسایی زمینه های مناسب برای همکاری، تدوین و توسعه این سند با مشورت تمامی ذی نفعان صورت می پذیرد. این سند در نشست آتی وزرای پاکستان و عربستان سعودی به بحث گذاشته خواهد شد.

تلاش برای رسیدن به توافق تجارت ترجیحی با عربستان

رعنا محمد افضل خان وزیر امور خارجه ی پاکستان روز دوشنبه در یک نشست خبری درمورد اقدامات مالی و اقتصادی انجام شده اعلام کرد به منظور شناسایی زمینه های مناسب همکاری تجاری با عربستان سعودی، جلسات متعددی با حضور وزرای مربوطه برگزار شده است. وی در خصوص دستیابی به توافق در زمینه های گوناگون با عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد.

گفتنی است به منظور بررسی پیشرفت بسته ی مذکور پیش از نهایی شدن آن نشستی دیگر با حضور مقامات عالی رتبه پاکستان در روز دوشنبه برگزار شد.

به گفته یک منبع، پاکستان همچنین در نظر دارد برای ارتقاء تجارت دوجانبه با عربستان یک قرارداد تجارت ترجیحی به امضا برساند. پاکستان هم اکنون تنها با ایران توافق تجارت ترجیحی دارد.

بنا به اظهارات این منبع تصمیم بر این بود که یک نمایشگاه از محصولات پاکستانی در جده تاسیس شود که استقرار آن چند سال به تاخیر افتاده است. این موضوع نیز در نشست آتی با عربستان مطرح خواهد شد.

پاکستان می خواهد کارگاران ماهر خود را صادر کند

طبق این بسته پاکستان در پی بدست آوردن بازار کار برای کارگران ماهر این کشور در عربستان است. به طور خاص کارگران اتومبیل سازی و سایر بخش های تخصصی مورد هدف پاکستان برای صدور نیروی کار هستند.

منبع مذکور گفت: ما بخش هایی را که در آن ها کارگران ماهر داریم شناسایی کرده ایم و آماده فرستادن آن ها به عربستان هستیم. هم اکنون کارگران پاکستانی حاضر در عربستان یا نیمه ماهر هستند و یا مهارتی ندارند.

همچنین از عربستان درخواست خواهد شد که در زمینه ی تبادل دانشجویان و نخبگان همکاری کند. این منبع افزود: ما به دنبال تدوین یک طرح پیشنهادی به عربستان برای تاسیس یک پالایشگاه در پاکستان هستیم.

بر اساس بیانیه ی رسمی منتشر شده، نشست مشترک کشورهای پاکستان و عربستان در هفته سوم ژانویه در اسلام آباد برگزار خواهد شد. کارشناسان دو طرف مسائل متعددی را در زمینه های تجارت، انرژی، آموزش و نیروی انسانی بررسی خواهند کرد.

وزیر خارجه ی پاکستان گفت: باید از این فرصت برای ترغیب سرمایه گذاران عربستان به سرمایه گذاری در پاکستان استفاده کنیم.

ضرورت تلاش ایران برای بهبود و کاراتر شدن توافق تجاری با پاکستان

تجارت پاکستان با ایران می تواند مزایای بسیار زیادی برای دو کشور به همراه داشته باشد. فاصله کم، داشتن مرزهای مشترک گسترده، فرهنگ مشترک، جمعیت گسترده و بازار بزرگ، منابع انرژی موجود در ایران و ترانزیت کالا برای پاکستان از طریق ایران مزایای تجارت با پاکستان محسوب می شوند.

بنابراین لازم است مسئولین تجارت خارجی کشور برای کارامد شدن توافق تجاری صورت گرفته با پاکستان اقدامات بیشتری انجام دهند. انعقاد پیمان پولی دوجانبه، تسهیل پرداخت بازرگانان از طریق بانکها و بازبینی و رفع نقایص متن توافق تجارت ترجیحی از جمله اقدامات لازم در این زمینه محسوب می شود.

منبع :  DAWN



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.