۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۰۶۳ ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

اعمال تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران، می تواند این کشور را به سمت فروش نفت خود از طریق قراردادهای یوآنی چین سوق دهد و روند حذف دلار از حوزه انرژی جهانی را تسریع نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای آینده ممکن است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دوباره تحریم های علیه ایران را برگرداند، اقدامی که می تواند تنش بین دو کشور را افزایش دهد. برخی از تحلیلگران بر این عقیده اند که این اقدام می تواند به تغییر گسترده قدرت اقتصادی آمریکا به نفع چین کمک کند.

ارتباط میان این مسائل ممکن است در نگاه اول واضح نباشد، اما با منزوی کردن ایران از بازارهای بین المللی، ایران می تواند به دنبال جایگزین های آن باشد.

از آنجایی که مبادلات جهانی نفت بر اساس دلار انجام می شود، در گذشته وزارت خزانه داری آمریکا قادر به محدود کردن دسترسی ایران به سیستم مالی بین المللی بوده است. این ایجاد محدودیت باعث شد که ایران برای فروش نفت خود دچار مشکل شود و میلیون ها بشکه از تولیدات روزانه نفت خود را در حاشیه نگه دارد.

اما در حال حاضر هر چند دولت ترامپ ممکن است به تنهایی تحریم های علیه ایران اعمال کند، اما پشتوانه جامعه بین المللی برای تحمیل تحریم علیه ایران را نخواهد داشت و لذا این‌بار منزوی کردن ایران توسط آمریکا سخت تر خواهد شد.

چند ماه پیش گلدمن ساکس پیش بینی کرده بود که تحریم های یک‌جانبه آمریکا فقط می تواند چندین هزار بشکه در روز صادرات نفت ایران را تحت تأثیر قرار دهد، اما بدون کمک سایر کشورهای جهان این تلاش های آمریکا تقریبا همان مقدار را نیز نمی تواند کاهش دهد.

علاوه براین برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که سرکوبگری آمریکا می تواند صرفا ایران را به سمت فروش نفت خود تحت قراردادهای یوآنی به جای دلار سوق دهد.

بایرن شیلدروپ، تحلیلگر ارشد اس ای بی در اظهاراتی گفته است که در نتیجه احتمال اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران، این کشور ممکن است نفت خودش را با قراردادهای یوآنی که در ۱۸ ژانویه راه اندازی خواهد شد صادر کند.

شیلدروپ گفته است که این امر می تواند جرقه ای برای کنار گذاشتن رژیم طولانی مدت مبادلات نفتی دلاری باشد و چین می تواند از این تحولات نفع ببرد و یوآن به عنوان ارز بین المللی بیشتر شناخته شود.

در این بین اقدامات آمریکا نیز می تواند سرعت دوری از دلار را افزایش دهد. ترامپ در تلاش است دوباره آمریکا را بزرگ کند، اما تلاشش برای منزوی کردن ایران می تواند اثرات جانبی داشته باشد و سومین صادرکننده نفتی اوپک را به سمت استفاده از یوآن ترغیب کند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.