۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۵۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

قرارداد معاملات نفت یوآنی چین قرار است روز ۱۸ ژانویه آغاز بکار کند. راه اندازی این قرارداد چالش بزرگی برای دلار خواهد بود و فرصت مناسبی برای کشورهای تحت تحریم، جهت رهایی از تهدیدات آمریکا ایجاد می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته یک منبع آگاه قرارداد معاملات نفت یوآنی چین قرار است روز ۱۸ ژانویه جهت فعالیت خود را آغاز کند. این در حالیست که تاکنون تاریخ رسمی از طرف منابع دولتی چین اعلام نشده است.

طبق گفته یکی از اعضای بازار آتی، انتظار می رود شروع این قرارداد جدید آخرین چالش چین برای سیستم قدیمی پترودلار باشد.

برای راه اندازی قرارداد معاملات نفت یوآنی چندین مرحله آزمایش انجام شده و تمام الزامات مورد نیاز در نظر گرفته شده است. در ماه دسامبر نیز شورای دولتی چین در آخرین اقدام خود جهت رفع موانع نهایی، قانون مورد نیاز را به تصویب رسانده است.

استقبال کشورهای مختلف از قراردادهای جدید چین

در حالی که انتظار نمی رود بازارهای چینی به سرعت به بازار نفت برنت و تگزاس غربی غالب شوند، چندین کشور که شامل ونزوئلا، روسیه، قطر، پاکستان و حتی شاید ایران هستند، آماده انتقال به سمت تجارت غیر دلاری نفت هستند.

مزیت این شیوه از معاملات نفت در این است که در این نوع قراردادها، ضرورتی ندارد تا معامله‌کنندگان پول‌شان را به دارایی‌های چینی نگه‌داری کنند یا آن را به دلار تبدیل نمایند.

تحلیل‌گران می‌گویند که ظرفیت حاصل از قرارداهای آتی یوآنی معاملات نفت، به کشور چین کمک خواهد کرد تا یوآن خود را بین المللی کند. همچنین چین قصد دارد یوآن را به عنوان ارز رایج مبادلات بین المللی قرار دهد.

علاوه براین بسیاری از کشورهای دیگر نیز احتمالا تمایل دارد به این بازار بپیوندند، چراکه این بازار ثابت می کند که می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای هژمونی دلار باشد.

کشورها بوسیله این بازار و با کنار گذاشتن دلار می توانند از خود در برابر تهدیدات ناشی از سیاست خارجی آمریکا که اغلب از دلار برای تحریم های اقتصادی استفاده می کند، محافظت نمایند.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.