۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۵۳۶ ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ دسته: دولت و حکمرانی
۰

کشور آمریکا از زمان وقوع بحران اوکراین صندوق های تأمین مالی ویژه ای به منظور جلوگیری از نفوذ روسیه در کشورهای اروپایی در نظر گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد حتی بعد از پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی سابق، کشورهای آمریکا و روسیه در طول دهه های اخیر همواره در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی با یکدیگر رقابت داشته اند. یکی از مهم ترین مسائل بین آمریکا و روسیه اثرگذاری در بین کشورهای اروپایی بوده است.

آمریکا به دنبال جلوگیری از اثرگذاری روسیه در اروپا

نزدیک شدن روسیه به کشورهای اروپایی و دستیابی به توافق بر سر مسائل اقتصادی و تجاری می تواند موجب دور تر شدن کشورهای اروپای غربی از سیاست های مد نظر آمریکا شود. از این رو کشور آمریکا از دیرباز تلاش های متعددی را برای جلوگیری از نفوذ کشور روسیه در اروپا در دستور کار قرار داده است.

ایجاد اتحاد ناتو با مشارکت گسترده کشورهای اروپایی و همچنین راه اندازی پایگاه های نظامی گسترده در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و جنوبی از جمله راهکار های آمریکا برای جلوگیری از نفوذ روسیه در بین کشورهای اروپایی بوده است.

بحران اوکراین موجب گسترش اختلافات آمریکا و روسیه

با اینحال وضوع بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی یک نقطه عطف جدید در بروز اختلافات بین کشورهای آمریکا و روسیه محسوب می شود.

از زمان وقوع بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به کشور روسیه، کشور آمریکا با همکاری کشورهای اروپایی تحریم های اقتصادی متعددی را علیه کشور روسیه وضع نموده است. کشور روسیه نیز در مقابل تحریم هایی را علیه آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش وضع کرده است..

وقوع بحران اوکراین به کلی شرایط همگرایی روسیه و کشورهای اروپایی را دگرگون کرد و در حال حاضر روابط مناسبی بین روسیه با این کشورها برقرار نیست.

صندوق های تأمین مالی آمریکا به منظور جلوگیری از نفوذ روسیه

آمریکا سابقه بلندمدتی در زمینه اجرای سیاست های محدودکننده روسیه در کشورهای شرق اروپا دارد. اما وقوع بحران اوکراین موجب شد دولتمردان آمریکایی بار دیگر طرحی جدید برای این منظور در دستور کار قرار دهند.

از زمان وقوع بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی کشور آمریکا با همکاری کشورهای اروپایی و به طور خاص کشورهای اروپای شرقی صندوق هایی را در قالب برنامه بازدارندگی روسیه راه اندازی نموده است.

این برنامه «صندوق های ابتکار بازدارندگی اروپایی» نام نهاده شده و در آن به طور صریح نامی از روسیه برده نشده است. هدف از راه اندای این صندوق ها تقویت جایگاه آمریکا در کشورهای اروپایی به منظور دستیابی به اهداف امنیتی عنوان شده است. اما در عین حال واضح و روشن است که هدف این صندوق ها تأمین مالی برای جلوگیری از نفوذ روسیه در بین کشورهای اروپایی است.

سرمایه گذاری ۲۱۴ میلیارد دلاری آمریکا در سال ۲۰۱۸

میزان سرمایه گذاری آمریکا در این صندوق ها در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲۱۴ میلیارد دلار عنوان شده است. هدف اصلی از راه اندازی این صندوق ها توسعه زیرساخت های نظامی آمریکا در کشورهای شرق اروپاست و این برنامه از نوسازی زیرساخت های پایگاه های هوایی آغاز شده است.

در نمودار زیر میزان سرمایه گذاری آمریکا در هریک از کشورهای اروپایی در قالب صندوق های همکاری اتحادیه اروپا در محدود کردن نفوذ روسیه نشان داده شده است.

همانطور که در شکل بالا مشخص است آمریکا در کشورهای لوگزانبورگ ۶۷ میلیارد دلار، مجارستان ۵۵ میلیارد دلار، اسلواکی ۴۶ میلیارد دلار، ایسلند ۱۴ میلیارد دلار استونی ۱۳ میلیارد دلار و نروژ ۱۰ میلیارد دلار به منظور بودجه سال ۲۰۱۸ صندوق های تأمین مالی برای توسعه زیرساخت های هوایی در نظر گرفته است.

برگرفته از: استاتیستا و پایگاه ای یو کام



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.