۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۳۴۷ ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت اینسور روسیه با کمک ۵ مرکز پژوهشی در مسکو به ارائه سیاست های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با هدف ایجاد یک نگرش عمیق در مسائل و حل مشکلات کشور می پردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت اینسور روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی به منظور ارائه سیاست های توسعه، توسط دیمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه تأسیس شد تا با همکاری مختصصان برجسته و با هدایت و رهبری پرفسور یورگینز (استاد دانشکده اقتصاد مسکو) بتواند تحولات اساسی را در صحنه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ساماندهی نماید.

این سازمان با استفاده از نظرات کارشناسان، دانشگاهیان و نمایندگان هر صنف به تدوین برنامه های توسعه ای می پردازد و این برنامه ها را در اختیار مسئولین دولتی و عموم مردم قرار می دهد.

سازمان پیشرفت اینسور روسیه دارای ۵ مرکز علمی و پژوهشی است:

۱- مرکز پروژه های ملی[۱]: در حال حاضر در این مرکز ۴ هدف اصلی و ملی با موضوعات بهبود شاخص های بهداشت،‌ مسکن ارزان قیمت، توسعه کیفی آموزش و تحول در کشاورزی مد نظر قرار گرفته شده است. این مرکز قصد دارد با بهبود وضعیت حوزه های فوق بتواند به پیشرفت کشور روسیه کمک نماید.

اولویت های این مرکز عبارتند از:

الف – توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی کشور تا سال ۲۰۲۰

ب – تحول و هدفمندی در اجرای سیاست های جدید دولت در حوزه مسکن

ج – کمک به روسیه در حوزه جمعیت شناسی (بررسی ویژگی های رشد جمعیت، تراکم جمعیت، ترکیب قومی، سطح تحصیلات، سلامت، وضعیت اقتصادی و سایر موارد مشابه).

۲- مرکز توسعه سیاست گذاری های عمومی[۲]: استفاده از نظرات و پیشنهادات کارشناسان در مسائل مدنی و سیاسی از اهداف این مرکز است. مرکز توسعه سیاست گذاری های عمومی بر گسترش آزادی های مدنی و سیاسی، ایجاد نهادهای عمومی و مدرن و حصول اطمینان از حاکمیت قانون در روسیه متمرکز است.

۳- مرکز توسعه اطلاعاتی [۳]: این مرکز چالش های اقتصادی را با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به فرصت تبدیل می کند و بر روند اقتصاد کلان به منظور تحول هرچه بهتر در اقتصاد مناطق مختلف روسیه و خلق تکنولوژی برتر متمرکز است. همچنین این مرکز چگونگی تأثیر اقتصاد بر روی کیفیت زندگی افراد را بررسی می کند.

اولویت های این مرکز به شرح زیر است:

الف – توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در روسیه

ب – توجه به IT در پروژه های ملی

ج – تأسیس پارک های علم و فناوری

۴- مرکز توسعه اقتصادی و اجتماعی[۴]: هدف این مرکز گسترش طبقه متوسط در جامعه (کاهش طبقه فقیر)‌ و برخورداری شهروندان از یک سطح قابل قبول از زندگی، یک جامعه ای به معنای واقعی کلمه دموکراتیک، یک اقتصاد رقابتی در سطح جهانی و در نهایت یک دولت کارآمد است.

اولویت های مرکز توسعه اقتصادی و اجتماعی برای حمایت از طبقه متوسط جامعه عبارتند از:

الف – آموزش عالی با کیفیت بالا

ب – گسترش فرصت های سرمایه گذاری برای شهروندان

ج – توجه به اقتصاد رقابتی

د – کاهش موانع اداری برای ایجاد کسب و کارهای کوچک

ه – توجه به حقوق بازنشستگان

و – دسترسی به امکانات بهداشتی برای همگان

۵- مرکز توسعه بین المللی[۵]: این مرکز متشکل از کارشناسان مسائل بین المللی، به بررسی تأثیر سیاست های خارجی می پردازد و بر امور اقتصاد بین الملل تمرکز دارد که به طور غیر مستقیم بر زندگی و معیشت شهروندان روسیه تأثیر گذار است.

از اولویت های مرکز توسعه بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – همکاری با کشور های هم مرز به منظور تأمین منافع شهروندان خود

ب – گسترش تجارت بین المللی شرکت های روسی

ج – همکاری های بین المللی با کشورهای مشترک المنافع

د – همکاری با موسسات و سازمان های خارج از کشور برای پیشبرد وظایف خود

نقش سازمان پیشرفت اینسور در تشریح و حمایت از چارچوب های توسعه ملی روسیه با همکاری مراکز مذکور می تواند زمینه را برای توسعه انسانی، تحول در حوزه بهداشت و درمان، مسکن، آموزش و سیاست گذاری عمومی فراهم کند که در نهایت موجب موفقیت روسیه در دستیابی به پیشرفت در همه ابعاد می شود.

پینوشت:

[۱] national projects Department

[۲] public policy development Department

[۳] Information Society Development Department

[۴] Social and Economic Development Department

[۵] International Development Department

منبع: سازمان پیشرفت اینسور روسیه 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.