۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۱۷۲ ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

در طول ۵۰ سال اخیر هیچ نشانی از ذخایر طلای آمریکا دیده نشده و این مسئله موجب شده بسیاری از تحلیلگران ادعای ذخیره بیش از ۸۱۰۰ تن طلا توسط آمریکا را یک ادعای دروغ بدانند.

به گزارش مسیر اقتصاد درحال حاضر کشور آمریکا با بیش از ۸۱۰۰ تن ذخیره طلا، به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر طلای جهان شناخته می شود. اما این کشور در طول بیش از ۵۰ سال اخیر اجازه ورود رسانه ها و یا هر فرد دیگری به محل نگهداری از این ذخایر را نداده است.

۵۰ سال است گزارشی از ذخایر طلای آمریکا منتشر نشده است

در واقع در طول ۵۰ سال اخیر هیچ منبع رسمی و غیر رسمی نتوانسته است از محل ذخایر طلای کشور آمریکا بازدید آن ها را رؤیت نماید. این درحالیست که تا پیش از آن هر سال دست کم یک مرتبه به طور رسمی درب محل نگهداری ذخایر طلای این کشور برای رسانه ها باز می شد تا به طور رسمی از آن محل گزارش تهیه شود.

این مسئله موجب شده تحلیلگران در سراسر جهان ادعای ذخیره ۸۱۰۰ تن طلا در آمریکا را یک ادعای دروغ بدانند. در واقع مشخص نیست در طول ۵۰ سال اخیر آمریکا از ذخایر طلای خود چه استفاده هایی نموده است که در این مدت اجازه فیلم برداری از آن ها را به رسانه ها نداده است.

طلای آمریکا در صورت وجود از استاندارد لازم برخوردار نیست

از طرف دیگر برخی افراد دیگر نیز این مسئله را مطرح کرده اند که طلای نگهداری شده توسط آمریکا از کیفیت لازم برخوردار نیست و نمی توان آن ها به عنوان شمش طلای استاندارد در نظر گرفت.

شمش های طلایی که از استاندارد کافی برخوردار نباشند امکان خرید و فروش در بازارهای جهانی ندارند و تنها می توان از آن ها در اموری همچون ساخت محصولات استفاده کرد.

بنابراین حتی اگر در طول ۵۰ سال اخیر ذخایر طلای آمریکا در محل های خود باقی مانده باشند، از استاندارد لازم برخودار نیستند و به همین دلیل می توان گفت داشتن بیش از ۸۱۰۰ تن طلا ادعایی دروغ از سمت آمریکاست.

محل های نگهداری طلای آمریکا کجاست؟

آمریکا ادعا می کند بیش از ۸۱۰۰ تن طلا در چهار محل نگهداری ذخیره کرده است. بیش از ۵۸ درصد از این ذخایر طلا در انباری با نام «فورت ناکس» در ایالت کنتاکی ذخیره شده است، ۲۰ درصد از آن در محلی در غرب ایالت نیویورک قرار دارد، ۱۶ درصد آن در محلی در ایالت کلورادو در شهر دنور قرار دارد و ۵ درصد نیز در بانک مرکزی آمریکا در نیویورک نگهداری می شود.

با اینحال در طول ۵۰ سال اخیر هیچ بازدید رسمی از هیچکدام از محل های فوق صورت نگرفته و نمی توان از درستی ادعای دولت آمریکا در خصوص ذخیره طلا در این ۴ مرکز اطمینان حاصل کرد.

اهمیت طلا در تقویت جایگاه مالی کشورها

در طول سال های اخیر تغییرات گسترده ای در عرصه تبادلات مالی جهانی رخ داده است و جایگاه دلار آمریکا به عنوان یگانه ارز مورد استفاده در تبادلات و مورد استفاده برای ذخیره دارایی های خارجی کشورها با چالش مواجه شده است.

از طرف دیگر کشورهایی همچون چین و روسیه به خرید گسترده طلای فیزیکی از بازارها روی آورده اند تا در صورت وقوع هر مشکلی به راحتی بتوانند بر مخاطرات موجود در تبادلات مالی خارجی غلبه کنند.

ذخایر طلا پشتوانه پولی کشورها در جنگ ارزی

ذخایر طلا از دیرباز بهترین پشتوانه برای نظام پولی کشورها بوده است. در چنین شرایطی اگر ادعای ذخیره ۸۱۰۰ تنی طلا توسط آمریکا واقعی نباشد، در صورت وقوع بحران برای دلار، این کشور قادر نخواهد بود با ذخایر طلا از پول خود دفاع نماید و با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

نداشتن طلا در عمل موجب می شود آمریکا در جنگ ارزی پیش رو دست پایین را در برابر کشورهایی همچون چین و روسیه داشته باشد و این کشورها بتوانند با سرعت بیشتری جایگاه دلار را با چالش مواجه نمایند.

منبع: دیلی اکونومیست

  1. روسیه و چین خودشان دچار چالش هستند استاد. مردم الان واسه خودشان یه پا تحلیل گر هستند.

    ۳۶


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.