۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۷۵۶ ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت روسیه به منظور کاهش وابستگی به کشورهای غربی راهکار بومی سازی گسترده فناوری های کلیدی را در دستور کار قرار داده است و شرکت های داخلی را به استفاده از فناوری‌های بومی ملزم نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل بحران داخلی اوکراین، روابط روسیه با کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای غربی به تیرگی گرایید. از آن زمان تا به حال دو طرف تحریم های متعددی را به طور متقابل علیه یکدیگر وضع نموده اند.

یکی از مهم ترین تحریم های کشورهای اروپایی و آمریکا علیه روسیه، ممنوعیت صدور فناوری های مهم به این کشور خصوصا در بخش های نفتی و گازی بوده است.

اما پاسخ روسیه به این تحریم ها نیز روی آوردن به راهبرد «ساخت روسیه» به منظور داخلی سازی فناوری های مورد استفاده در بخش های مهم و کلیدی اقتصاد این کشور، خصوصا بخش نفت و گاز بوده است.

کشور روسیه حتی بعد از فروپاشی شوروی سابق توانسته است جایگاه مناسب خود از نظر سطح فناوری در حوزه های کلیدی از جمله هوا فضا و دفاعی را حفظ نماید.

از زمان وضع تحریم ها تا به حال پروژه های متعددی به منظور تحقیق و توسعه در فناوری های جدید در حوزه های مختلف اقتصادی در کشور روسیه تعریف شده است و اجرای آن ها به شرکت های داخلی واگذار شده است.

در همین راستا دولت روسیه ۷۷ فناوری مهم را برای شرکت های داخلی مشخص نموده است و از آن ها درخواست کرده است برای داخلی سازی این فناوری ها هرچه سریعتر اقدام نمایند.

ساخت ترانزیستور های فرکانس بالا، کابل های نوری، لیزر، ساخت قطعات الکترونیکی و ساخت انواع کلیدها از جمله فناوری های مهم تعیین شده از سوی دولت روسیه برای داخلی سازی هستند که در بسیاری از حوزه های صنعتی و اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرند.

دولت روسیه قرارداد توسعه بومی این فناوری ها را با شرکت های تحقیق و توسعه داخلی منعقد کرده است و شرایط این قراردادها را به طور شفاف منتشر نموده است.

دولت روسیه همچنین اعلام کرده است بعد از رفع نیازهای داخلی با استفاده از فناوری های بومی، قصد دارد به عرصه صادرات گسترده این فناوری ها به دیگر کشورهای جهان نیز وارد شود.

منبع: راشا اینسایدر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.