۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۷۴۲ ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ دسته: کشاورزی
۰

رستمی کارشناس بخش کشاورزی کردستان در مورد وضع کیفی گندم در این استان گفت: کیفیت گندم تولیدی در این استان بالاتر از نمونه های خارجی این محصول با ارزش غذایی است.

مادح رستمی نماینده مردم کردستان در بنیاد توانمند سازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح وضعیت تولیدی استان کردستان در گندم پرداخت.

این کارشناس بخش کشاورزی و گندم در مورد وضعیت تولیدی استان کردستان اعلام کرد: متاسفانه در سال گذشته به دلیل شرایط بد آب و هوایی و مشکلات در تامین منابع مالی مورد نیازِ کشاورزان، تولید با کاهش چند درصدی مواجه شد.

رستمی ادامه داد: در سال زراعی ۹۶ بخش کشاورزی کردستان به دلیل بارش های کمتر نسبت به سال گذشته و تأخیر در تامین منابع مالی مورد نیاز برای تامین نهاده های مورد نیاز برای کشت گندم، با کاهش ۵۲۵ هزار تنی تولید مواجه شد.

وی تاکید کرد: بخش بزرگی از گندم کردستان از طریق دیم به دست می آید و حمایت های دولت در کنار بارش سالانه تاثیر مستقیمی بر درآمد کشاورزان و تولید آنان دارد.

تاثیر مستقیم تاخیر پرداخت مطالبات گندم کاران در کاهش سطح تولید

این کارشناس بخش کشاورزی کردستان  با بیان اینکه در سال جاری نیز دولت مطالبات گندم کاران را با تاخیر پرداخت کرد، گفت: این موضوع باعث کاهش انگیزه ی تولید کشاورزان می گردد.

رستمی گفت: تهیه ی بذر و کود و سایر نهاده های مورد نیاز برای بخش کشاورزی نیازمند تامین منابع مالی از جانب کشاورزان می باشد و به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات، کشاورزان در تامین آنان با مشکل مواجه شده اند.

وی ادامه داد: دولت در این زمینه باید جریمه تاخیر مطالبات گندم کاران را نیز در کل کشور پرداخت کند، چرا که بانک های عامل در صورت پرداخت تسهیلات به آنان سود دیرکرد طلب می کنند.

کیفیت بالای گندم تولیدی استان کردستان نسبت به نمونه های خارجی

این  کارشناس کشاورزی در واکنش به سخنان رئیس اتحادیه نانوایان این استان در مورد کیفیت پائین گندم های تولیدی در کردستان هم گفت: طبق بررسی های کارشناسی انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی کیفیت تولیدی گندم های این استان نسبت به نمونه های خارجی بالاتر بوده و مشکلی جهت تولید آرد و نان وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر کیفیت گندم تولیدی در این استان تصریح کرد: تولید گندم با کیفیت نیازمند کود و بذر مناسب است که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی در این راستا خوب عمل می کند.

لزوم عمل به سیاست خرید تضمینی گندم با اعلام هر چه سریعتر قیمت گندم سال آینده

نماینده گندم کاران کردستانی در بنیاد توانمند سازی گندم کاران افزود: دولت به منظور ساماندهی وضعیت تولید گندم در کشور باید هرچه سریعتر قیمت گندم را اعلام کند.

رستمی ادامه داد: با توجه به هزینه های کشاورزی در بخش تولیدی گندم باید قیمت این محصول با ارزش غذایی متناسب با نرخ سالیانه تورم افزایش یابد.

او اظهار داشت: هزینه های فعلی در تولید گندم به مراتب خیلی بالاتر از ۱۰ سال گذشته است و بیش از ۱۰ برار رشد قیمتی داشته، این در حالی است که قیمت گندم صرفا حدود ۴ برابر شده است.

عضو هیات اجرای بنیاد توانمند سازی گندم کاران در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت حمایت های خود برای تولید گندم را افزایش و بر اساس سیاست خرید تضمینی خودکفایی در تولید گندم را ادامه دهد تا شاهد وابستگی غذایی به کشورهای بیگانه نباشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.