۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۴۸۳ ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ دسته: کشاورزی
۰

کاظمی کارشناس کشاورزی و عضو هیات اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان فارس گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته یارانه حمایتی از بخش کشاورزی همواره وجود دارد و حمایت از این بخش بدلیل تولید غذای یک کشور، اهمیت پیدا می کند.

محمد هاشم کاظمی نماینده گندم کاران استان فارس در بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد وضعیت تولیدی این استان گفت: متاسفانه علیرغم اینکه سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار تن گندم خریداری شد اما همچنان مشکلات زیادی در رابطه با تولید گندم در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: عدم توجه دولت به مسائل و هزینه کردهای تولید گندم باعث شده است تا روند تولیدی در فارس کاهشی باشد و قطعا در صورت تداوم این وضعیت دیگر در استان شاهد تولید گندم نخواهیم بود.

کاهش ظرفیت تولیدی گندم فارس بدلیل عدم حمایت دولت 

این نماینده بخش کشاورزی و گندم استان فارس در مورد ظرفیت فعلی تولید گندم در این استان گفت: در حال حاظر کشاورزان این استان با ظرفیت ۲۰ الی ۳۰ درصدی در حال تولید می باشند.

وی افزود: به دلیل اینکه تولید در بخش کشاورزی و گندم اقتصادی نیست، بنابراین شرایط تولیدی مناسب در این راستا وجود ندارد.

بی تفاوتی دولت در رابطه با افزایش هزینه های تولید در بخش گندم

کاظمی بیمه محصولات کشاورزی را از ملزومات کشت گندم برای کشاورزان عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت حمایتی از بیمه محصولات کشاورزی ندارد و بیمه محصولات کشاورزی در طی سال های گذشته افزایش یافته است.

کارشناس بخش گندم همچنین افزایش سایر هزینه ها نظیر هزینه ی آماده سازی زمین، خرید بذر و کود و سایر هزینه های کشت را برای هر هکتار به اندازه ۱۴۰۰ میلیون تومان دانست که نسبت به قیمت فعلی گندم بسیار زیاد است و باعث کاهش سطح کشت می شود.

ثبات و خودکفایی در تولید گندم با برنامه ریزی و حمایت هدفمند دولت

این کارشناس بخش کشاورزی اعلام کرد: دولت به منظور ادامه خودکفایی در تولید گندم باید برنامه ریزی تولید، اعلام به موقع قیمت و افزایش حمایت های دولت را مدنظر قرار دهد.

کاظمی تجربه موفق حمایت و برنامه ریزی دولت در تولید کلزا را یادآور شد و گفت: طی سال های اخیر با حمایت از تولید این محصول توانستیم به خودکفایی دست پیدا کنیم.

وی در مورد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: در تمام کشورهای توسعه یافته یارانه حمایتی از بخش کشاورزی همواره وجود دارد و حمایت از این بخش بدلیل تولید غذای یک کشور اهمیت پیدا می کند.

راهکار فعلی کاهش مشکلات بخش کشاورزی اجرای سیاست خرید تضمینی است

کاظمی با بیان اینکه برخی در بدنه دولت از خودکفایی گندم منصرف شده و به لحاظ اقتصادی در حال منصرف کردن کشاورزان از تولید گندم هستند، گفت: به همین خاطر همچنان مدیریت و برنامه ریزی دولت در خصوص کالای استراتژیک غذایی «گندم» مشخص نشده است و با توجه به مشکلات فعلی قطعا از خودکفایی خارج خواهیم شد.

این کارشناس بخش کشاورزی تاکید کرد: به منظور بهبود وضعیت تولیدی گندم باید دولت هرچه سریعتر قیمت گندم را برای سال آینده اعلام و سیاست خرید تضمینی را به درستی اجرایی کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.