۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۸۷۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ دسته: کشاورزی
۰

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به لزوم مشخص شدن راهبردهای جدید برای خرید تضمینی گندم، گفت: استانداردسازی، تجهیز مراکز خرید و تأسیسات ذخیره‌سازی از مسائلی است که باید از شروع تا پایان فصل خرید در سال زراعی آتی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد همچنان بعد از گذشت ۳ ماه از آغاز فصل کشت پائیزه گندم اما قیمت گندم سال آینده توسط دولت به اطلاع کشاورزان نرسیده است.

طبق قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی دولت باید در آغاز فصل کشت پائیزه گندم، قیمت گندم را به اطلاع کشاورزان برساند تا آنان برای تولید خود برنامه ریزی نمایند.

شرکت بازرگانی دولتی ایران مسئول ساماندهی خرید و ذخیره سازی گندم و غلات در کشور می باشد و در این راستا هرساله استراتژی خود را برای این موضوع تعیین می کند.

تکمیل و بهبود زنجیره خرید تضمینی گندم در سال آینده

۲۵ آذر ماه سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در جلسه ای به مشخص شدن راهبردهای جدید برای خرید تضمینی گندم اشاره کرده و گفت: کارها باید به موقع انجام شود و استانداردسازی و تجهیز مراکز خرید و تأسیسات ذخیره‌سازی از مسائلی است که باید از شروع تا پایان فصل خرید در سال زراعی آتی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید: انجام اقداماتی از جمله تمهید تجهیزات و مقدمات لازم برای نمونه‌گیری از تمامی گندم‌ها، ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه های شرکت‌های غله برای بررسی و آزمایش مجدد و کنترل نمونه‌های ارئه شده از مراکز خرید، ارائه‌ی آموزش‌های لازم و تخصصی کردن و فرم دادن به مراحل خرید، سبب خواهد شد تا فصل خرید خوبی سپری کرده و عملکرد خود را نسبت به سال‌های گذشته بهبود بخشیم.

وی در ادامه ی سخنان خود اعلام کرد: کارگروه‌های سه‌گانه‌‌ی تشکیل شده در این هم‌اندیشی، می‌بایست با کار مضاعف در راستای بررسی راهبردهای خرید تضمینی، نقشه‌ی راه آینده شرکت را ترسیم کنند تا تمامی عملکردها و اقدامات بر مبنای آن انجام شوند و شاهد اتفاقات خوب در حوزه‌ و زنجیره‌ی تامین، خرید تضمینی و ذخیره سازی گندم و شکوفایی فعالیت‌های‌شرکت باشیم.[۱]

مهم ترین رکن اجرای سیاست خرید تضمینی گندم اجرای صحیح قوانین این حوزه است

گفتنی است با توجه به برنامه ریزی اعلام شده توسط دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ دولت بخشی از یارانه خرید تضمینی گندم را از بودجه تامین کرده و بخش دیگر را با فروش اوراق سلف تامین خواهد کرد.

طبق اعلام  یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس سال آینده کنترل کیفی گندم های تولید شده توسط کشاورزان اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد و بر اساس کیفیت محصولات، پرداخت پول صورت خواهد گرفت.

در این راستا این نکته حائز اهمیت است که برای افزایش کمی و کیفیِ تولیدات محصولات کشاورزی و راهبردی غذایی نیاز به اجرای دقیق و کامل قانون های حمایتی از این بخش است.

مسلما اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی و همچنین رعایت قوانین جهانی استاندارد در زمینه تولید گندم می تواند برای تکمیل پروژه خرید تضمینی گندم مفید باشد.

لذا از دولت توقع می رود هر چه سریعتر نرخ خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و گندم را متناسب با نرخ تورم برای سال آینده اعلام کند.

پینوشت:

[۱] شرکت بازرگانی دولتی ایران کد خبر ۱۱۲۶۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.