۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۸۰۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ دسته: انرژی
۰

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه منابع قفل شده در كشور از طريق بازار سرمايه باید جذب صنعت نفت شود، گفت: البته نباید فراموش کرد اگر منابع در پروژه های خوب با زمانبندی مناسب خرج نشود، به بحران بدهی های شركت نفت می افزاید.

محمد مصطفوی مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد به مسائل و مشکلات مربوط به حوزه نفت پرداخت و تامین مالی و مدیریت پروژه ها را مهمترین نقاط ضعف این صنعت برشمرد.

اهمیت مدیریت منابع مالی در پروژه های کلان

مصطفوی با تاکید بر اینکه منابع قفل شده در كشور از طريق بازار سرمايه باید جذب صنعت نفت شود، گفت: البته نباید فراموش کرد اگر منابع در پروژه های خوب با زمانبندی مناسب خرج نشود، به بحران بدهی های شركت نفت می افزاید.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت منابع مالی تامین شده در پروژه ها، گفت: قرض گرفتن چه از بانک ها و چه از بازار سرمایه برای شرکتی مثل شرکت ملی نفت ایران راحت است اما آنچه مهم است این است که این منابع در پروژه های خوب و مناسب خرج شود تا بتوان قرض ها را بازپرداخت کرد.

مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بحران بدهی های شرکت ملی نفت در شرایط فعلی، خاطرنشان کرد: اگر مدیرت منابع به درستی صورت نگیرد، زنجیره ای از قصور تعهدات در سیستم مالی کشور شکل می گیرد و بدهی هایی مشابه بدهی های کنونی شرکت ملی نفت به نظام مالی کشور را رقم می زند.

بحران بدهی کنونی ناشی از سو مدیریت در پروژه ها

وی با تاکید بر اینکه آسیب شناسی این مسئله ضروری است که اوراق بدهی و در کل منابعی که قبلا جذب شده در کجا و چگونه هزینه شده است، گفت: برای مثال اگر در یک پروژه نیمه تمام است که در آینده نزدیک می توانسته به سوددهی برسد، باید پرسید که چرا تاکنون پروژه تمام نشده و مشکل در کجاست و یا اگر در جای اشتباهی سرمایه گذاری شده است که سودآوری ندارد، باید با تامل بیشتری عمل کرد.

مصطفوی در ادامه با تاکید بر لزوم مدیریت دقیق و صحیح منابع در پروژه های کلان گفت: به هر حال مگا پروژه ها با ریسک های جدی زمان و رسیدن به اهداف و میزان هزینه همراه هستند و نمی توان هیچ وقت انتظار داشت پروژه ها دقیقا همانی شود که روی کاغذ است.

لزوم انطباق سطح ریسک سرمایه گذاری با قدرت تحمل ریسک سرمایه گذار

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت مسئله انطباق سطح ریسک با قدرت تحمل ریسک، گفت: سرمایه گذاران مختلف، قدرت تحمل ریسک متفاوت دارند. مثلا کسی که بنیه مالی ضعیفی دارد، با یک اشتباه می تواند نابود شود و کسی که بنیه اقتصادی قوی دارد می تواند، تحمل یک اشتباه را داشته باشد. قضیه مهم این است که تحمل ریسک پول خرد مردم پایین است.

وی با تاکید بر این نکته که قصد زیر سوال بردن تامین مالی از منابع داخلی را ندارد، گفت: قصد من این بود که توجهتان را به پیچیدگی های مباحث تامین منابع و ریسک های مختلف جلب کنم. ریسک پروژه فقط ریسک میدان نیست و ریسک زمان و هزینه هم وجود دارد.

مصطفوی استفاده منابع در جای غلط و جذب منابع با مشخصه های سرمایه گذاری نا متناسب را خطرناک دانست و افزود: این اتفاقی است که امروز صنعت نفت و همچنین نظام بانکی کشور با آن روبرو شده و بحران ساخته است. وقتی یک صنعت توانمند است که بتواند بهترین پروژه ها را در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه و بیشترین استفاده از مزیت های کشور و با کمترین استفاده از منابع عمومی انجام دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.