۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۷۲۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سخنگوی شرکت بوئینگ آمریکا گفت: «خود را متعهد به رعایت مسائل امنیت ملی می دانیم و به همین دلیل ممکن است قرارداد فروش هواپیما به ایران را متوقف نماییم.»

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را به منظور شفاف سازی فرآیند تأمین مالی و خرید هواپیمای مسافربری از سوی ایران تصویب نمودند.

هدف این قانون جلوگیری از انتفاع شرکت های تحریمی ایران و فعالیت های تروریستی این کشور با استفاده از خرید هواپیمای مسافربری عنوان شده است.

دولت آمریکا نیز به تازگی اعلام کرده است استفاده نهادهای تروریستی ایران که در لیست تحریم ها قرار دارند، از این هواپیماها ممنوع است. از این رو دولت تنها به شرطی مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر خواهد کرد که اثبات شود نهادهای تحریمی این کشور از آن ها استفاده نمی کنند.

سخنگوی شرکت بوئینگ نیز در این خصوص گفته است: «در زمینه قرارداد فروش هواپیما به ایران با دولت هماهنگ هستیم و خود را متعهد به رعایت مسائل امنیت ملی می دانیم.» سخنگوی شرکت بوئینگ همچنین گفته است به دلیل همین نگرانی های امنیتی، ممکن است قرارداد فروش هواپیما به ایران متوقف شود.

در حال حاضر شرکت بوئینگ قراردادی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار به منظور فروش هواپیمای مسافربری به ایران با شرکت هواپیمایی این کشور منعقد نموده است. در صورت اجرایی شدن این قرارداد، اولین هواپیمای بوئینگ در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی به ایران تحویل خواهد شد.

حرکت مستقیم دولت آمریکا در لغو قرارداد بوئینگ و یا صادرنکردن مجوز فروش هواپیما از سوی شرکت ایرباس به ایران اقدامی برخلاف قرارداد هسته ای با این کشور است و ممکن است به خروج ایران از توافق هسته ای منجر شود.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.